CITROËNS HALVÅRSRAPPORT 2009

Citroën visar i sin halvårsrapport att märket har stärkt sin ställning globalt trots kärva tider i bilbranschen. På den europeiska marknaden uppnådde Citroën 6,5 procents marknadsandel vilket är en ökning med 0,2 procent på en marknad som fallit 14,4 procent under det första halvåret. På den franska hemmamarknaden uppnådde Citroën rekordsiffror. Det är första gången på 30 år som man uppnår en marknadsandel på 15,9 procent i Frankrike. Framgångarna beror i synnerhet på de senaste produkterna: C3 Picasso, C5, C4 Picasso och transportbilarna Berlingo och Nemo.

"Citroën står starkt inför det andra halvåret", konstaterade Citroëns nytillträdde VD Frédéric Banzet vid presskonferensen i förra veckan. "Citroën har starka kort att spela ut under månaderna som kommer, nya produkter och en stark dynamik."

År 2009 inleder Citroën ett nytt kapitel i sin historia. Det är 90 år sedan André Citroën började serietillverka bilar och det firar man på olika vis under hösten. De dubbla vinklarna i Citroëns klassiska varumärke har utvecklats i en modernare tappning. Den kreativa teknologin, som är kännetecknande för Citroën alltsedan grundarens dagar, går igen bland annat i nya C3, som börjar säljas under sista kvartalet i år. Nya C3 har världspremiär vid Frankfurtmässan i september. Där visar Citroën samtidigt upp den första modellen i den nya DS-serien, Citroën DS3, med en design och stil som verkligen sticker ut.

Viktiga händelser under första halvåret 2009:

Utvecklingen under halvåret för personbilar + lätta transportbilar (Q1+2 2008  Q3+4 2009)
Europa 30 länder: marknadsandelen ökar 0,2 procent (6,3 %  6,5 %)
Västra Europa: marknadsandelen ökar 0,1 procent (6,5 %  6,6 %)
Centrala och östra Europa: marknadsandelen minskar 0,2 procent (4,5%  4,3 %)
Ryssland: marknadsandelen ökar 0,6 procent (0,3 %  0,9 %)
Latinamerika: oförändrad marknadsandel (2,1 %  2,1 %)
Kina: leveransökning på 11,4 %

650 000** bilar sålda i världen under det första halvåret (-15 %), i en omvärld som genomgår en kraftig konjunkturnedgång.

Marknadsledande i Europa på:
Kompakta MPV-modeller med 71 000 sålda C4 Picasso (5 och 7 platser) vid halvårsskiftet,
Bilar som släpper ut 110 g/km CO2 eller mindre, tack vare C1.

Framgångar med nya produkter:
Lanseringen av CITROËN C3 Picasso är en framgång, med 36 000 bilar sålda efter bara tre och en halv månads försäljning,
Framgångarna som CITROËN C5 upplevde under 2008 fortsätter med fler än 44 000 sålda bilar i hela världen,
Genom CITROËN Nemo och Berlingo som båda lanserades förra året, stärker CITROËN sin ledande ställning på marknaden för transportbilar, med en ökad marknadsandel på 1,7 procent i västra Europa (10,2 %  11,9 %).

Bilder och fördjupad information finns i Citroëns Pressrum på Cision Point.
CITROËN SVERIGE AB
INFORMATIONSAVDELNINGEN