NYA CITROËN BERLINGO: VÄRLDSPREMIÄR FÖR EN MODERN, KOMFORTABEL OCH ANPASSNINGSBAR TRANSPORTBIL

Sedan lanseringen1996 är transportbilen Citroën Berlingo en ikon i sitt segment med över 1.5 miljoner producerade bilar. När den tredje generationens Berlingo nu har världspremiär har bilens design, komfort, praktiska anpassningsbarhet och lastkapacitet ytterligare utvecklats. Bilen är utrustad med 20 förarhjälpmedel och ett flertal uppkopplingsmöjligheter för att möta den professionella brukarens krav. Lansering i Sverige sker vid årsskiftet 2018/2019.

Utvecklingen av Nya Citroën Berlingo har drivits av de krav som den professionella användaren har på en modern transportbil. Komforten märks bl.a. genom den tysta kupén, de avlastande sätena och den mjukt ställda fjädringen. Den exteriöra designen är mer robust och suv-inspirerad, den främre delen har kortats ned och vindrutan positionerats längre fram, bilens linjer är böljande. Bilens front, såväl som bakdel, har ett distinkt uttryck som förstärks av ljussignaturen.

PLATTFORM, UTRYMMEN & INTERIÖR
Genom att kombinera EMP2 plattformen (vilken kommer att utgöra den främre delen av bilen) med den nuvarande generationens plattform behålls den goda lastkapaciteten (nyttolast upp till 1000 kg, samt utrymme för lastning av 2 europapallar) samtidigt som bilens svängradie minskas och den moderna teknologin i form av förarhjälpmedel får utrymme. Transportbilen kommer att finnas i två storlekar M (4,40 m) och XL (4,75 m).

Kupén (Extenso ® Cab) ger utrymme för tre säten och möjliggör anpassningsbarhet för skrymmande last, det finns även ett ”Crew Cab” alternativ som ger två ytterligare platser. Det finns flera praktiska och väl utplacerade förvaringsutrymmen (total volym 113 l) för allt från mobiltelefon (med induktionsladdare) till utrymme för en 15” dator. I bilen finns också två USB-kontakter, två 12 V uttag och ett 220 V uttag. Instrumentpanelen är tydlig och ger ett rent intryck samt en smidig användning av de olika funktionerna och hjälpmedlen. En head-up display förser föraren med väsentlig information i färg. Via bilens pekskärm kommer man åt t.ex. navigering, alternativt kan den spegla mobiltelefonen genom Apple Car PlayTM eller Mirror Link®.

TEKNIK
Det finns 20 olika system i bilen som är till för att underlätta för föraren och addera till säkerheten såväl för de som färdas i bilen som för dem som finns i dess omgivning. Systemet ”Surround Rear Vision” ger föraren full kontroll av bilens omgivning genom kameror som visar upp omvärlden på en 5” färgskärm vilken ersätter backspegeln. Detta ger möjlighet till smidig, säker och exakt manövrering av fordonet i trånga passager och på folktäta platser. För att säkerställa att överlastning inte sker finns en inbyggd funktion ”Overload indicator” som känner av vikten och varnar så att överlastning kan förhindras. Exempel på andra förarhjälpmedel är, Active Safety Brake, Adaptiv farthållare med stoppfunktion, Nyckelfritt lås- och startsystem, Aktivt filhållnings assistent m.m.

MOTORALTERNATIV OCH VÄXELLÅDOR
Effektiva bensin- eller dieselmotorer med manuell alt. automatisk växellåda finns som alternativ. Den automatiska växellådan är 8-stegad och finns vid lansering tillgänglig för dieselmotorn.

PureTech 1.2 bensin:
- PureTech 110 S&S 6-växlad manuell
- PureTech 130 S&S EAT8(tillgänglig under senare delen av 2019)

BlueHDi 1.5 diesel:
- BlueHDi 130 S&S 6-växlad manuell eller EAT8

BlueHDi 1.6 diesel:
- BlueHDi 75 manuell
- BlueHDi 100 manuell
- BlueHDi 100 S&S manuell

TEKNISKA FAKTA
Längd: 4.40 m M / 4.75 m XL
Bredd: 2.10 m (med sidospeglar)
Höjd: 1.80 m M / 1,85 m XL
Lastvolym: 3.3 m3 M / 3.9 m3 XL & med Extenso® Cab upp till 3.8m3 M / 4,4 m3 XL
Nyttolast: upp till 1 000 kg M / upp till 950 kg XL
Lastlängd: 1.81 m M / 2.16 m XL
Dragvikt: upp till 1 500 kg

Observera att svenska priser, specifikationer och motoralternativ inte fastställts.

FILM OCH BILDER:
Username (caps):NEW_BERLINGO_VU
Password (caps): VAN_2018

YouTube:https://youtu.be/MPdYsa838Z4

FSC Bilar AB är sedan 1 januari 2016 importör och generalagent för märket Citroën i Sverige. Citroën finns representerade på 75 försäljningsställen och ett hundratal verkstäder fördelade över hela landet. Vårt huvudkontor ligger i Upplands Väsby.

CITROËN, som har ett nytt och brett modellprogram av både person- och lätta lastbilar, grundades år 1919 av André Citroën i Frankrike och har sedan dess gjort sig känt som ett dynamiskt och kreativt märke. Dagens Citroënbilar koncentrerar sig på ledorden design, komfort och bränsleeffektiva motorer. Citroën har 10 000 försäljnings- och serviceställen i över 80 länder och sålde 1,1 miljoner fordon under 2016. Dessutom har märket 8 världsmästartitlar för konstruktörer i WRC och två världsmästartitlar för konstruktörer i FIA WTCC från 2014 och 2015.

För att upptäcka Citroën Origins (Citroëns samtliga personbilsmodeller sedan 1919) besök: http://www.citroenorigins.se/sv

Följ oss även på Facebook @CitroënSE