Nya Citroën C1 - Citybilen i ny tappning

NYA CITROËN C1 - MED HEMMAPLAN I STADEN

På bilsalongen i Genève är det världspremiär för nya CITROËN C1 som är en modernare version av CITROËNS best-seller, som sålts i över 760 000 exemplar sedan säljstarten 2005. Den nya stadsbilen från Citroën kan beställas med 3 eller 5 dörrar och finns även i en cabrioletversion med namnet Airscape. CITROËN C1 bidrar till en modern lösning på dagens transportbehov i våra städer.
Nya CITROËN C1 erbjuder:

- mer design med dynamiska linjer och en front med busig uppsyn, som skapas av formen på strålkastarna. De tvåfärgade versionerna och den färgglada interiören understryker bilens karaktär. Det framgår tydligt att det här är en bil som hör hemma bland de nya CITROËN-modellerna. Med sin unika stil och sitt lite fräcka utseende, drar den direkt blickarna till sig.

- mer komfort för trivsam vardagskörning, med sina kompakta mått (bara 3,46 m), som gör det enkelt att manövrera (vändradien är bara 4,80 m) och ta sig fram överallt. Den bjuder också på exceptionell fjädringskomfort och uppför sig oklanderligt på vägen.

- mer praktisk teknik som gör livet enklare, med lättanvänd utrustning som exempelvis en 7-tums pekskärm och Mirror Screen-tekniken som kan användas för att visa och styra smartphone-appar på pekskärmen. Nya CITROËN C1 kan även utrustas med ett nyckelfritt lås- och startsystem, en backkamera och starthjälp i backe som ger bättre kontroll.

- kontroll över kostnaderna, med sin låga vikt (840 kg) i kombination med den senaste generationens bensinmotorer som placerar bilen på bästa nivå i sitt segment, med avseende på förbrukning och utsläpp av CO2*.

Fördjupad information finns att läsa i pressmeddelandet från Citroën. Där finns även länk och inloggningsuppgifter för att ladda ner filmer och foton.

PRESSKONTAKT

Lena Rönnelius Ericson,
informationschef CITROËN SVERIGE

Lena.ericson@citroen.com, 070-57506 99

www.citroen-presse.com  www.citroen.se

• Transport

• c1
  • citroën c1
  • premiärbilar
  • nybilslansering
  • stadsbil
  • citybil

CITROËN
Citroën grundades vid Eiffeltornets fot 1919 och har sedan dess gjort sig känt för sin förmåga att kombinera kreativitet, teknik och komfort. Det är ett faktum som speglas i märkets samtliga bilmodeller. Citroëns premiumserie - DS - lanserades 2010 och har blivit en stor framgång med 410 000 sålda bilar. Nu kommer dessutom basserien - C - att få ytterligare ett tillskott före sommaren 2014 genom säljstarten för Citroën C4 Cactus. Med ledordet ”Créative Technologie”, erbjuder CITROËN sina kunder ett brett modellprogram, från rena elbilar till fullhybriden Hybrid4, via e-HDi-motorer (mikrohybrider), Blue HDi-motorer och bensinmotorer i PureTech-familjen. Det stora tekniska kunnandet speglas också på rallyområdet, vare sig det handlar om WRC med åtta världsmästartitlar för tillverkare, eller WTTC, märkets senaste engagemang inom sporten från 2014. Citroën har 10 000 kontaktpunkter för kunder, finns i fler än 90 länder och sålde 1 266 000 fordon under 2013.