Emelie Ek design för Klippan Yllefabrik

Emelie Ek har bott och pluggat grafisk design i London under flera års tid. 2008 tog hon sin magisterexamen i grafisk design på Konstfack. 2009 släppte hon sin första populära mönsterkollektion med brickor som ”Stad och  Skåne”. Emelie Ek har haft samarbeten med företag som  Frösö Handtryck, DesignTorget, Klippan Yllefabrik samt Papp Limited. “Emelie Ek Design har skapat mönster till  tyger, filtar, kuddar,  brickor muggar, pärmar, väskor, kökshanddukar, lådor etc etc. Mitt Stockholm” och “Harlequin” hör till hennes populäraste mönster.

Dessutom jobbar hon med turistbyråer samt andra  företag och skapar kollektioner bestående av  muggar, brickor, kökshanddukar etc med illustrationer av deras hus och byggnader på.

”Jag växte upp i en väldigt konstnärlig familj, och var sedan barndomen omgiven av mycket kreativitet.” Emelie Ek nämner inspirationskällor såsom arkitektur, inredningsdesign, film och illustration etc.

Hennes mamma Viveca har också varit en stor inspirations-källa; en kvinna med en sann känsla för estetik.Andra saker som gör mig glad är är bra konceptuella

idéer, gamla klassiker bland illustratörer och formgivare  (såsom Tove Jansson, Stig Lindberg, Charley Harper,

Josef Frank, Hans J Wegner samt Ray and  Charles Eames) , folkart och vackra vintagetyger.

Citronelles agenturer samarbetar med olika svenska designers . Unik design och svensk tillverkning är vårt signum . www.citronelles.com

• klippan yllefabrik
  • filt