Nyhetsbrev från City i Samverkan, juni 2014

City i Samverkan önskar alla cityaktörer en trevlig sommar.

Nyhetsbrev från City i Samverkan, juni 2014

Ännu bättre cykelstad

Under början av sommaren har cityvärdarna inventerat City på cyklar, i jakt på ”herrelösa” och övergivna cyklar. I den centrala delen av City står omkring 2 200 cyklar parkerade under vardagarna, berättar cityvärden Lennart Petterson.

- Vi har nu lokaliserat 162 cyklar som kan betecknas som ”vrak”. Det rör sig om cyklar som är fastlåsa på en plats men inte har använts på länge. De är sönderslagna, saknar hjul eller styre eller är helt sönderrostade. Målet är att få bort de övergivna cyklarna. I ett första steg rapporterar vi in dessa till Trafikkontoret i Stockholm. Därefter kan det möjligen bli någon form av ”lappning” av de övergivna cyklarna, innan de förhoppningsvis kan transporteras bort. Vi har märkt att det ofta är trångt på cykelparkeringarna i City, så det här är ett litet bidrag till att underlätta för de som verkligen använder sina cyklar, säger Lennart Pettersson. Stockholm blir alltmer en cykelstad, och då är det viktigt att även se till att det går att ställa cykel på en säker och trevlig plats, menar Lennart.

Ännu bättre städning

Om väderleken i sommar finns det ingen som kan lova något. Men en sak är säker. Det kommer att vara välstädat som aldrig förr!  I år har vi följande laguppställning för att hålla rent och snyggt: Fem ordinarie cityvärdar och tre stycken extra sommarcityvärdar som hjälper besökare till rätta och rapporterar nedskräpning och kvalitetssäkrar stadsmiljön. Tretton ordinarie plockstädare, som håller rent i City, måndag till söndag. Dessutom totalt 36 stycken skolungdomar som i perioder om tre veckor vardera, tolv i varje lag,  kompletterar den ordinarie städningen. Cityvärden Albert Nilsson som håller i arbetsledningen för ungdomarna, menar att den stora satsningen på städning även har andra positiva effekter.

-  Eftersom både vi Cityvärdar och städarna har gula västar eller jackor med stadens logotyper på, bidrar detta också mer allmänt till en positiv känsla. Besökarna kan se att det överallt finns människor på plats som bryr sig, som man kan fråga till råds, som håller snyggt. Närvaron av personer som arbetar med det gemensamma bidrar därmed också till en större känsla av trygghet.

Ännu bättre ordning

Under vintern och våren har två ordningsvakter patrullerat de centrala delarna av City.  Finansieringen har skett genom bidrag från fastighetsägare och handlare, samt genom att vaktbolaget G4S har lagt egna resurser på att förstärka tryggheten i City. Lagom till sommaren kommer inte mindre än fyra ordningsvakter att vara på plats. Bakgrunden är att fastighetsägare och handlare längs Sergelgatan har upplevt problem med kriminalitet och narkotika. De har därför beslutat att finansiera två ytterligare ordningsvakter. Vakterna kommer att röra sig i de mest centrala områdena i City, kring Sergels Torg, Drottninggatan och Sergelgatan. De fyra ordningsvakterna kommer att röra sig i de mest centrala delarna av City, främst kring Sergels Torg. Två av ordningsvakterna kommer att vara på plats enbart kring Hötorgscity och Sergelgatan. De extrainsatta vakterna är på plats från mitten av juni och två månader framåt. En mer långsiktig lösning av finansieringen diskuteras.

Ännu bättre sus och dus – med mindre bus!

Ett drygt sextiotal åhörare deltog på City i Samverkans frukostseminarium på Handelskammarens nya lokaler på Brunnsgatan fredagen den 13 juni. Rubriken till seminariet var: ”Säkrare och roligare nöjesliv”. Bakgrunden är att restauranger och nöjesliv står för en allt större del av stadskärnornas omsättning och sysselsättning. I England används begreppet ”Night Time Economy” och ett flertal städer arbetar med en särskild kvalitetsmärkning, ”Purple Flag” som syftar till att skapa bättre förutsättningar för nattlivet och säkrare stadsliv.

Thomas Cassel på konsultbolaget Optimal berättade om olika strategier för att säkra nattlivets utveckling. Han jämförde de engelska städernas arbete med fokus på ”ordning och reda”, ur ett polisiärt perspektiv med det Ausraliensiska arbetet med fokus på ”affärsutveckling”. I det senare fallet ses frågor om brott och våld mer som ett hinder för fortsatt affärsverksamhet.

Per Gunne, vice VD på Stureplansgruppen som arrangerar ett tiotal konserter varje år och driver 17 nattklubbar med ca 15 000 besökare varje helg, gav åhörarna en snabbkurs i konsten att driva klubbar och barer, där glädje och fest inte nödvändigtvis behöver kombineras med överkonsumtion av alkohol eller slagsmål. Några tips: bjud på vatten för att minska alkoholintaget, se till att det finns flera vaktlinjer som håller ordning på insläppet, spela ”dålig” musik om det blir för vilt på dansgolvet, hjälp till med taxi hem.

I den efterföljande diskussionen poängterade Lars Sandberg, Ledamot i Visitas styrelse och Hotelldirektör på Scandic Grand Central, att nöjeslivet är en avgörande del av vad som gör en stad och region attraktiv för hushåll att flytta till och företag att etablera sig på. När handeln alltmer flyttar ut på nätet, är också nöjeslivet en av de viktigaste aspekterna för at locka till sig hotellgäster. Ett bra nattliv kan ses som en del av en stads infrastruktur!

Ännu roligare stadsmiljö i september

Missa inte vårt kommande frukostseminarium fredagen den 26 september, klockan 8.00. på Handelskammaren. Temat är ”Roligare stadsmiljö”. Vi får bland annat veta mer om den gula jättekaninen på stortorget i Örebro och Pinocchiostatyn i Borås, Knäppingsborg i Norrköping och hur ett företag från Amsterdam har löst problemet med sunkiga eller frånvarande toaletter i stan – på ett både lönsamt och trevligt sätt. Vi ser också på kulturens utvecklingsmöjligheter i stadskärnan och ställer en fråga: tänk om kunde fånga upp och synliggöra allt spännande som händer i på mässan i Älvsjö, på Friends Arena i Solna eller i Globen och Tele2 Arena kunde visas upp mitt i City! City som ett skyltfönster för allt som händer utanför City? Komplett program skickas ut före sommaren.

Ännu mera stadskärnor i oktober

För tredje året i följd arrangerar City i Samverkan och Svenska Stadskärnor heldagskonferensen Stadens Dag.  Programmet är redan fastställt och finns att ladda ner på vår hemsida eller via vår nyhetskanal på MyNewsDesk . Under denna dag, som brukar samla några hundra stadsutvecklare från hela landet, bjuds vi på insikter om stadsutveckling i våra nordiska grannländer och hur handel och restauranger kan öka attraktiviteten i bostadsområden och förorter.  Vi genomför även en stadsenkät med alla deltagare och tittar på hur stadsfrågorna skildrats i media under valåret 2014, med avslutning signerad DN:s stadsutvecklingsskribent Viktor Barth-Kron.

Ännu mer cityshopping

Handelsstatistiken för sällanköpshandeln i City visar en fortsatt ökning under året. Jämfört med april 2013 har handeln ökat två procent under april 2014. Sällanköpshandeln i hela riket ökade dock betydligt kraftigare under april, med hela sex procent jämfört med april 2013. Skillnaden kan bland annat förklaras av att de branscher som utvecklats bäst i riket är möbler, järn och bygg samt färg. Dessa varukategorier är företrädesvis etablerade på externa handelsplatser, förklarar City i Samverkans handelsexpert Arne Nedstam. Citys vanligaste branscher handlar om kläder, skor, sport, guld, leksaker med mera. Dessa branscher visar för tillfället en svag utveckling i hela landet.

City i Samverkans handelsindex utgår från en startpunkt i januari 2005 då index sattes till 100. Index redovisas i löpande priser. Om utvecklingen fortsätter enligt samma mönster som föregående år, kan handeln i City väntas öka fram till och med juni. Därefter brukar omsättningen falla, med lägsta handelssiffror under juli. Därefter brukar handelsindex stadigt öka fram mot årsskiftet. Samtidigt bör sägas, att omsättningen i Citys restauranger, på barer och krogar, kan förväntas vara fortsatt hög under sommaren.

Ännu mera sommar

Inför den stundande sommaren, om du skulle råka få planerat – eller oväntat – besök, vill vi gärna tipsa om Stockholms Visitors Borads evenemangsbroschyr på nätet, som också finns i tryckt form. Anlita gärna publikationen ”What´s on” för att planera din stockholms-sommar:

Och om du undrar över den stockholmska besöksnäringens betydelse för den svenska ekonomin, följer här till slut några färska siffror från Svensk Handel:

Besökare i Sverige  spenderade år 2012 över 77 miljarder på shopping. Det är dubbelt så mycket som omsätts inom den svenska e-handeln idag.

Under 2013 hade Sverige 18,8 miljoner utländska besök. Över 7 miljoner av dessa besök gjordes Stockholm. 60 procent av besökarna ägnade sig åt shopping under sitt sverigebesök.

Så, då är det bara för oss på City i Samverkan att hälsa er alla – stockholmare, besökare, turister, fastighetsägare, handlare, poliser, städare, tjänstemän, politiker och alla andra cityvänner  - en riktigt god och lång och varm sommar!

• nyhetsbrev