Restaurangbranschen i City hade ett bra 2017

Externhandelns restaurangverksamhet i Storstockholm hade en stark utveckling 2017. Omsättningen ökade med 7 procent, vilket var bättre än både riket, malmarna och City. Restaurangbranschen i City utvecklades under helåret 2017 betydligt bättre än sällanköpsvaruhandeln, och resultatet för City blev plus 3 procent.

Malmarna ökade med 3 procent, vilket var samma som för City. Bäst gick det för Vasastan och Östermalm (plus 7 respektive 5 procent). Gamla stan och Södermalm (plus 1 procent vardera) hade en svagare utveckling, och Kungsholmen nådde nästan upp till City i omsättningsökning (plus 2 procent).

I de större handelsområdena brukar restaurangnäringen följa detaljhandelns utveckling, vilket också har varit fallet denna gång. Fastighetsägarna har tappat sin rädsla för att hyra in restauranger i sina fastigheter och andelen yta avsedda för F&B på handelsplatserna har ökat från traditionella 5% till 18%, vilket har ökat konsumtionen och därmed försäljningsvolymerna.

Stockholms innerstad är generellt en attraktiv marknadsplats för restauranger då köpkraft, efterfrågan, flöden och tillgänglighet är mycket goda. Dock är konkurrensen om samma målgrupp hård och rätt konceptval, målgruppsanpassning, trendmedvetenhet och skicklighet i genomförande är viktiga faktorer för att nå långsiktig framgång.

Den 1 juni 2016 höjdes arbetsgivaravgiften för unga vilket medförde att restauranger tappade kunder på grund av prishöjningarna. Under 2017 började dock kunderna hitta tillbaka till restaurangerna - främst som ett resultat av många nya koncept i Stockholm och en ökande andel ätande utanför hemmet. Dessutom växte matutbudet på caféer vilket ökade snittnotorna.

En annan faktor är personalrestaurangerna som minskade kraftigt i antal både 2016 och 2017, vilket har tryckt ut kunder på lunchmarknaden. Även betalningståligheten hos lunchätarna ser ut att ha ökat då lunchpriserna definitivt har sprängt hundralappen på flera håll.

Index för restaurangnäringen i Stockholm City

Kvartal 2016 2017
1 100 106
2 113 114
3 108 108
4 123 127

Index 100 motsvarar försäljningen kvartal 1 2016. Index redovisas i löpande priser.

Procentuell förändring för restaurangnäringen i Stockholm City

Kvartal City 2017
1 6% (6%)
2 1% (4%)
3 0% (3%)
4 3% (3%)

Procentuell förändring i jämförelse med motsvarande kvartal föregående år. Inom parentes anges ackumulerade värden.

Marcus Henrikson, Senior Marknadsanalytiker City i Samverkan

Källor statistik: City i Samverkan, SCB samt Optimal.

Fotnot: Med externhandeln i Storstockholm avses 25 större handelsområden utanför Stockholms innerstad i de närmaste tolv kommunerna. I statistiken ingår ej kategorin Hotell med restaurang. F&B = Food & Beverage.

• index för restaurangnäringen
  • index