Gå direkt till innehåll
Kraftigt ökad omsättning på kontorshyresmarknaden i Göteborg men vakanserna ökar snabbt

Pressmeddelande -

Vakansgraden för kontor har ökat kraftigt i Göteborg samtidigt som uthyrningarna varit rekordmånga, enligt den senaste kartläggningen från CityMark Analys. Det svagare konjunkturläget och de stora tillskotten av nya kontorsytor medför att det just nu är hyresgästernas marknad på Göteborgs kontorsmarknad.

CityMark Analys kartlägger i detalj kontorshyresmarknaden i Göteborg och andra större städer i Sverige två gånger om året. Efter en viss utplaning under 2022 så visar den senaste kartläggningen att vakanserna återigen ökar. I centrala Göteborg var vakansgraden under det första kvartalet i år 9,5 procent, den högsta nivån på nästan 20 år.

Ökade vakanser noteras i de flesta stadsdelar, framför allt i de allra mest centrala delarna (Central Business District) och i Gårda. Även utanför centrala Göteborg har vakanserna ökat. Vakanserna har ökat både i det nya och det äldre segmentet. Trots det stora tillflödet av nyproducerade kontorsytor så är dock vakansgraden fortfarande lägre i det nyare kontorssegmentet än i det äldre, vilket indikerar ett stort intresse för det nyproducerade.

-Efterfrågan på kontorsyta Göteborg drabbades först negativt av pandemin och nu väntas den kommande lågkonjunkturen dämpa ökningen av antalet sysselsatta som jobbar på kontor. Sammantaget innebär detta att marknaden har svårt att svälja all nyproduktion utan att det uppstår vakanser på andra ställen och att vakansgraderna stiger snabbare än i andra städer, säger Cecilia Gunnarsson, marknadsanalytiker på CityMark Analys.

Vakansgrad för kontorslokaler i Centrala Göteborg och Stockholm, 2009-2023

Källa: CityMark Analys

Omsättningen på hyresmarknaden är rekordhög

Bruttouthyrningen av kontorslokaler föll i samband med pandemiutbrottet 2020. Redan 2021 var dock uthyrningsaktiviteten tillbaka på högre nivåer än tidigare, mycket tack vare uthyrningar i nybyggnationsprojekt. För 2022 noteras nya rekord både när det gäller antalet tecknade hyresavtal och antalet uthyrda kvadratmeter med drygt 300 avtal om sammanlagt 185 000 kvadratmeter.
Omsvängningen av omsättningen mot nya och moderna lokaler har fortsatt under 2022. Mer än 60 procent av den uthyrda ytan avser numera lokaler i det bättre segmentet. Uthyrningen till coworkingoperatörer och andra aktörer som tillhandahåller flexibla kontorslösningar har också fortsatt öka. Under 2022 gick nästan 9 procent av all uthyrning till dessa aktörer.

-De senaste årens ökade nyproduktion av kontorsytor har stora effekter på Göteborgs kontorsmarknad. Efterfrågan på moderna och flexibla lokaler är hög, men inte tillräckligt för att svälja alla nya lokaler på en gång. Dessutom tränger nyproduktionen undan äldre, mindre moderna lokaler i lite sämre lägen säger Tor Borg, Analyschef på CityMark Analys.

Tecknade hyresavtal för kontorslokaler i Göteborg (inkl. ytterområden) 2009-2022

Källa : CityMark Analys

För mer information vänligen kontakta:

Tor Borg, Analyschef, CityMark Analys, 070-762 77 76, tor.borg@citymark.se
Cecilia Gunnarsson, Marknadsanalytiker, 072-401 05 22, cecilia.gunnarsson@citymark.se
Johan Andersson, Senior Key Account Manager, CityMark Analys, 076-669 61 62, johan.andersson@citymark.se

Om CityMark Analys och kartläggningen

CityMark Analys har kartlagt och analyserat den svenska fastighetsmarknaden, med fokus på kontorshyresmarknaden, sedan början av 1990-talet. Två gånger om året görs detaljerade kartläggningar av drygt 3 000 kontorsfastigheter genom individuella kontakter med fastighetsägare och förvaltare. Kontorsytor som uppgår till minst 350 kvadratmeter täcks av kartläggningen och hyresavtal för kontorsytor om minst 50 kvadratmeter registreras. Validiteten är mycket hög i och med att kartläggningarna görs genom direkta avstämningar med fastighetsägarna.

Vakansgraden beräknas som antalet kvadratmeter vakant kontorsyta dividerat med det totala antalet kvadratmeter kontorsyta i fastighetsbeståndet. En vakant yta är okontrakterad hos fastighetsägaren. Hit räknas alla ytor som är vakanta vid mättidpunkten eller kommer att bli vakanta inom den närmaste tremånadersperioden.

Omsättning avser antalet tecknade hyresavtal eller summan av de kontorsytor för vilka avtal tecknats. Här inkluderas nyteckningar, tilläggsförhyrningar och internflyttar men inte omförhandlingar och förlängningar.

Den långa historiken och detaljrikedomen i kartläggningarna gör CityMark Analys unika när det gäller kontorshyresmarknaden. CityMark Analys samarbetar med flertalet av de större svenska fastighetsägarna. Vår verksamhet är en viktig del av den svenska fastighetsmarknadens, i en internationell jämförelse, höga transparens.

CityMark Analys samarbetar främst med större fastighetsägare. Men även mindre fastighetsägare erbjuds att ta del av kartläggningarna via en ny webshop se https://info.citymark.se/analys/webshop.

CityMark Analys är en del av Byggfakta Group som är en ledande förmedlare av bygg- och fastighetsrelaterad information, med ca 1 800 anställda och verksamhet i flera länder jorden runt.

Regioner

CityMark Analys kartlägger och analyserar den kommersiella lokalmarknaden i Stockholm, Göteborg, Malmö och Uppsala. Vi producerar såväl detaljerade som övergripande beslutsunderlag för förvaltning och företagsledning.

Din Go-To Guy inom kommersiell hyresgästmarknad, för dig som vill ha koll på kontorsmarknaden

CityMark & CityMark Analys hjälper dig som vill hyra ut, hitta ny lokal eller analysera kontorsmarknaden - primärt i Stockholm, Uppsala, Göteborg och Malmö. Är du leverantör av varor eller tjänster hjälper vi dig att nå företag inför en nyetablering eller planerad flytt till ny lokal. Vi erbjuder motsvarande tjänster även i de övriga nordiska huvudstäderna.