Uppsalas kontorsvakanser planar ut på hög nivå

CityMark Analys kartlägger i detalj vakanser och uthyrningar på kontorshyresmarknaden i Uppsala och andra större städer två gånger om året. I höstens kartläggning framkommer att kontorsuthyrningarna i Uppsala sannolikt har minskat under 2023, både räknat i antalet hyresavtal och i uthyrda kvadratmeter. Sammantaget bedöms utfallet bli 65 tecknade hyresavtal om sammanlagt knappt 26 000 kvadratmeter under året. Räknat i kvadratmeter är detta lägre än det historiska genomsnittet men antalet tecknade avtal är något högre än genomsnittet. Efter att ha dominerats av uthyrningar i det nyare segmentet under föregående år har det äldre segmentet stått för majoriteten av uthyrningarna hittills under 2023.

Tecknade hyresavtal för kontorslokaler i Uppsala (inkl. ytterområden) 2009-2023

Källa : CityMark Analys

Vakansgraden i centrala Uppsala har minskat från 9,3 procent i våras till 9,0 procent under hösten. Därmed verkar vakansgraden, efter en dramatisk uppgång i samband med stora myndighetsomflyttningar 2020/21, ha planat ut på en historiskt hög nivå de senaste kvartalen. Utanför centrum verkar dock vakanserna fortfarande vara ökande.
Uppsalas kontorsmarknad har genom gått en större omvandling de senaste tio åren där utbudet av nya, moderna kontorsytor i centrum mer än fördubblats, samtidigt som utbudet av äldre ytor stadigt minskat. Sannolikt har omvandlingen bidragit till att vakanserna ökat relativt mycket jämfört med för fem år sedan. Den vakansnedgång som noterats det senaste halvåret härrör sig dock helt till det nyare segmentet. För första gången sedan 2021 är nu vakansgraden lägre i det nyare segmentet än i det äldre.

Vakansgrad för kontorslokaler i Centrala Uppsala och Stockholm, 2009-2023

Källa: CityMark Analys

För mer information vänligen kontakta:

Max Rydman, Marknadsanalytiker, 072-734 05 08, max.rydman@citymark.se

Tor Borg, Analyschef, CityMark Analys, 070-762 77 76, tor.borg@citymark.se

Om CityMark Analys och kartläggningen

CityMark Analys har kartlagt och analyserat den svenska fastighetsmarknaden, med fokus på kontorshyresmarknaden, sedan början av 1990-talet. Två gånger om året görs detaljerade kartläggningar av drygt 3 000 kontorsfastigheter i Stockholm, Göteborg, Malmö och Uppsala, genom individuella kontakter med fastighetsägare och förvaltare. Kontorsytor som uppgår till minst 350 kvadratmeter täcks av kartläggningen och hyresavtal för kontorsytor om minst 50 kvadratmeter registreras. Validiteten är mycket hög i och med att kartläggningarna görs genom direkta avstämningar med fastighetsägarna.

Vakansgraden beräknas som antalet kvadratmeter vakant kontorsyta dividerat med det totala antalet kvadratmeter kontorsyta i fastighetsbeståndet. En vakant yta är okontrakterad hos fastighetsägaren. Hit räknas alla ytor som är vakanta vid mättidpunkten eller kommer att bli vakanta inom den närmaste tremånadersperioden.

Omsättning avser antalet tecknade hyresavtal eller summan av de kontorsytor för vilka avtal tecknats. Här inkluderas nyteckningar, tilläggsförhyrningar och internflyttar men inte omförhandlingar och förlängningar av avtal.

Den långa historiken och detaljrikedomen i kartläggningarna gör CityMark Analys unika när det gäller kontorshyresmarknaden. Vår verksamhet är en viktig del av den svenska fastighetsmarknadens, i en internationell jämförelse, höga transparens.

CityMark Analys är en del av Byggfakta Group som är en ledande förmedlare av bygg- och fastighetsrelaterad information, med ca 2 000 anställda och verksamhet i flera länder jorden runt.

Kategorier

CityMark Sverige - Vi har koll på de senaste händelserna på hyresgästmarknaden - för dig som vill hyra ut, hitta ny lokal eller analysera kontorsmarknaden.

CityMark är ett affärsinriktat nav mellan aktörerna på den kommersiella hyresgästmarknaden. Vi kartlägger, bearbetar och distribuerar nyttig information till både fastighetsägare, uthyrare, leverantörer - och kommersiella hyresgäster.

CityMark Analys kartlägger och analyserar den kommersiella lokalmarknaden i Stockholm, Göteborg, Malmö och Uppsala. Vi producerar såväl detaljerade som övergripande beslutsunderlag för förvaltning och företagsledning.

Din Go-To Guy inom kommersiell hyresgästmarknad, för dig som vill ha koll på kontorsmarknaden

CityMark & CityMark Analys hjälper dig som vill hyra ut, hitta ny lokal eller analysera kontorsmarknaden - primärt i Stockholm, Uppsala, Göteborg och Malmö. Är du leverantör av varor eller tjänster hjälper vi dig att nå företag inför en nyetablering eller planerad flytt till ny lokal. Vi erbjuder motsvarande tjänster även i de övriga nordiska huvudstäderna.