Branscherna med största lönegapet

Pressmeddelande: En kvinnlig ekonom, tjänar i genomsnitt 18,1 procent mindre än en manlig ekonom. Sämsta branscher är handel och IT-företag där kvinnorna bara tjänar 77 procent respektive 79 procent av männens löner. Det visar en färsk kartläggning från Civilekonomerna.

Löneskillnaderna mellan kvinnor och män kan vara stora beroende på vilken bransch du arbetar inom. Det framgår av Civilekonomernas senaste medlemsenkät där närmare 11 000 ekonomer svarat på frågor om sin lön.

Bland branscher med störst lönegap finns handeln och IT-företag där kvinnorna bara har 77 respektive 79 procent av männens löner. Bäst placerar sig telekom där kvinnorna når upp till 94 procent av sina manliga kollegors löner.

– Skillnaderna mellan branscherna är uppseendeväckande stora. Det är hög tid att företagsledningarna gör kvinnors karriärmöjligheter och därmed jämställda löner till en strategisk ledningsfråga, säger Ulrika Wallén, utredare på Civilekonomerna.

Lönekartläggningen mäter det så kallade rålönegapet som är skillnaden mellan kvinnors och mäns löner utan justering för strukturella skillnader som till exempel befattning och ålder. Rålönegapet för samtliga branscher visar att kvinnorna har 18,1 procent mindre i lön jämfört med männen.

Utvecklingen går långsamt konstaterar Ulrika Wallén. Sedan första mätningen 2005 har gapet minskat med endast 3 procentenheter

– För våra medlemmar betonar vi vikten av medvetna och upplysta val under hela yrkeslivet. Rådet till ekonomer är att välja arbetsgivare som medvetet arbetar med att lyfta fram kvinnor.

Kvinnors medellön i procent av mäns per bransch:

1.Telekomföretag 94%
2.Ideella sektorn/Uthyrd av bemanningsföretag 92%
3.Försäkringsbolag 90%
4.Bank 87%
5.Revisionsföretag 86%
6.Tjänsteföretag 83%
7.Industriföretag 80%
8. IT-företag 79%
9.Handelsföretag 77%

Källa: Civilekonomerna

För mer information: