Snabbspår till hög lön

Pressmeddelande: Den som tidigt i karriären vill ha en hög lön bör satsa på utlandsarbete och jobba extra redan under studietiden. Det visar en rapport från Civilekonomerna som undersökt lönerna för ekonomutbildade tre år efter examen.

Vilka faktorer påverkar egentligen löneutvecklingen de första åren efter examen? Ett svar levererar Civilekonomernas rapport Tre år efter examen där närmare 1 900 ekonomer som utexaminerades 2013 gett svar om bland annat sin lön. Här framgår att 44 procent har en månadslön på mellan 20 000 och 30 000 kronor tre år efter avslutad utbildning.16 procent tjänar 40 000 eller mer.

Ur rapporten framgår också att de med löner på 40 000 kronor och uppåt sticker ut på flera punkter.

- Lönen påverkas förvisso av en mängd olika faktorer men hos dem som bara tre år efter examen uppnått en hög lön ser vi flera gemensamma nämnare. Ett exempel är att arbeta utomlands. Här har 21 procent en lön på mer än 45 000 kronor i månaden, säger Jaime Aleite, ombudsman på Civilekonomerna.

Stor betydelse för en snabb lönekarriär har även var i Sverige man arbetar. Störst andel bland dem som tjänar över 40 000 kronor tre år efter examen finns i Stockholm följt av Skåne. När det gäller examenstyp ger magisterexamen alternativt en masterexamen bäst utdelning på lönekontot.

Lönen tre år efter examen är också högre för dem som skaffat sig arbetslivserfarenhet vid sidan av studierna. Bland dem hade 12 procent en lön på mer än 45 000 kronor. För dem som inte arbetat var det bara 6 procent som kom upp i den lönenivån.

Att tidigt efter examen kliva på en chefsbefattning betalar sig också. Här har 16 procent en lön på mer än 50 000 kronor i månadslön.

Faktorer som tidigt i karriären ger hög lön:

1. Arbeta utomlands

2. Jobba i Stockholm

3. Magisterexamen

4. Chefsbefattning

5. Arbetslivserfarenhet vid sidan av studierna

För mer information:

Jaime Aleite, ombudsman Civilekonomerna, 070-627 88 55, jaime.aleite@civilekonomerna.se

Torbjörn Askman, kommunikationsansvarig Civilekonomerna, 070-266 27 69 torbjorn.askman@civilekonomerna.se

• civilekonom
  • jaime aleite