​“Är det jul!? ...Igen???” - julshowen som blev en julkalender

​“Är det jul!? ...Igen???” - julshowen som blev en julkalender

Det ligger fortfarande barr på hallmattan från förra julen. Hur är det möjligt att det är jul igen?!? Vad är det som gör att många av oss är stressade och gråtfärdiga så fort julen närmar sig? Strävar vi efter en jul vi bara sett i filmer? Vem är det vi vill tillfredställa? Och varför?

De frågorna kommer Katrin Sundberg med kollegorna Henrik Johansson (från bl.a. adventskalendern ”Storm på lugna gatan”) och Daniel Sjöberg (som senast gjorde succé i ”Broarna i Madison County” på Maximteatern) försöka besvara i, vågar vi påstå, ÅRETS digitala julkalender; “Är det jul!? ...Igen???

“Vi gör en julshow! Det sa vi till varandra i början på sommaren. Vi bokade en scen, skrev texter, tog bilder, repade sånger och danssteg. Och just som vi skulle släppa biljetterna kom restriktionerna och de dystra Coronasiffrorna sköt i höjden.

Okej, vad gör vi nu? Vi lägger inte ner! Vi lägger ut! Vi gör en virtuell julkalender, bestående av 24 roliga filmer med tema jul. En film om dagen fram till julafton.

Unna dig ett skratt om dagen under hela december. För är det någon gång vi alla behöver skratta så är det nu.”

Initiativtagare och upphovsman till föreställningen som blev en julkalender är Katrin Sundberg och hon är något av en julfantast. Förutom att hon verkligen gillar julen privat har hon också skrivit ett antal julföreställningar. 2015 skrev hon dessutom manus till julvärden Gina Dirawi. Hon har även gjort koreografi till julkalendrarna ”Julens hjältar” och ” Lasse-Majas Detektivbyrå”, samt medverkat i ”Superhjältejul” och i julkalendern ”Allt du önskar” i Sveriges Radio P4. 2018 medverkade hon i musikalen ”Karl-Bertil Johnssons julafton” på Scalateatern och förra året programledde hon uppesittarkvällen i Sveriges Radio P4. Så vad passar bättre än att få njuta av 24 luckor fyllda med humor och tänkvärdheter från Katrin och hennes vänner?

HÄR HITTAR DU KALENDERN

För mer info och/eller kontakt med de medverkande kontakta oss på Clap Your Hands.

FacebookInstagram

Mer om de medverkande:
Katrin Sundberg arbetar som skådespelare, manusförfattare och regissör. Hon har medverkat i ett stort antal scenföreställningar på Stockholms Stadsteater, Chinateatern, Göteborgsoperan m.m. Katrin har skrivit ett flertal pjäser, manus till TV-produktioner, krönikor och manus till radioprogram. Hon har också medverkat i en mängd underhållningsprogram som: ”Alla för en”, ”Så ska det låta”, ”Doobidoo”, “Parlamentet”, ”Partaj” m.fl. Men mest känd är hon nog ändå för rollen som ”Häxan Surtant”. På senare år har Katrin gjort succé med sina roliga filmer på sociala medier vilket har gjort att hon idag har 92000 följare på Facebook och 47000 följare på Instagram. Hennes filmer har sammanlagt haft svindlande 20 miljoner visningar.

Henrik Johansson är skådespelare utbildad på Tetarhögskolan i Malmö. Han har arbetat på bl.a. Uppsala Stadsteater, Stockholms Stadsteater, Malmö Stadsteater, Göta Lejon och Scalateatern i Stockholm. Bland produktionerna där kan nämnas ”Bullets over Broadway” och ”Den tatuertade änkan”. På TV har vi kunnat se Henrik i en mängd produktioner bl.a. julkalendern ”Storm på lugna gatan”, ”Bonusfamiljen”, ”Gräns” och ”Dejta”. Henrik spelade även den manliga huvudrollen i SVT:s succéserie ”Livet i Fagervik”.

Daniel Sjöberg är skådespelare, sångare & regissör utbildad på Teaterhögskolan i Stockholm. Även Daniel har medverkat i ett antal produktioner på Stockholms Stadsteater, Göteborgsoperan & Chinateatern. Han har haft huvudroller i “Jesus Christ Superstar” och Ted Gärdestad- musikalen “Sol, vind & vatten”. Under de senaste åren har man kunnat se honom som en av solisterna i succéturnén “Från Broadway till Duvemåla”. Hösten 2018 gjorde Daniel den manliga huvudrollen i den hyllade uppsättningen av Broadwaymusikalen “Broarna i Madison County” på Maximteatern i Stockholm & Slagthuset i Malmö. Våren 2020 spelade Daniel Eberhard Lindberg i ”Äppelkriget” på Helsingborgs Stadsteater. Just nu är han också aktuell med monologen ”Bellman – visor & Bekännelser” som turnérar runt om i Sverige.