Omslag: Killing It For Life

"Alla låtar är direkt från hjärtat" - i dag släpps Mustaschs nya album "Killing It For Life"

Senast i fjol släppte de en fullängdare. Och redan nu är Mustasch tillbaka med ett nytt stenhårt album - "Killing It For Life". Under 2019 har bandet släppt fyra singlar som alla finns samlade på nya plattan. Det är dessutom det första albumet som släpps på bandets egna label Tritonus Records.

- Detta är vår första skiva på eget skivbolag. Alla låtar är direkt från hjärtat utan att ha passerat något branschfilter. Plattan har vi hållit medvetet kortare än genomsnittet. Anpassat för dagens snabba musikkonsumtion. Mer körer och keyboards än tidigare. Första känslan har varit ledstjärnan den här inspelningen, berättar Ralf Gyllenhammar.

För en vecka sedan släppte Mustasch singeln "Before A Grave". Låtens tema är en förlängning av nuvarande kampanjen #whatiswrong vars syfte är att uppmärksamma att alltför många unga män tar sina liv. Mustasch vill få män att våga söka hjälp. Närmare 100 000 kr har hittills samlats in till #whatiswrong. Alla pengar går till stödorganisationen Mind.

- Budskapet är glasklart. Man kan inte hjälpa någon som ligger i en kall grav. Då är det försent. Inspirationen till "Before A Grave" är vänner till oss som har tagit sina liv. Det hände fanimej senast bara för några veckor sedan. Tragiskt och sorgligt, säger Ralf om nya singeln.

Musikaliskt är han dock mycket nöjd med låten.

- Det är första gången jag tycker att min egen låt fruktansvärt bra! Kan knappast förstå att jag har gjort den själv... Den SKA bli en världshit! konstaterar Ralf.

Nya albumet innehåller åtta låtar och "Ransacker" är plattans fokuslåt.

- Den handlar om alla jävlar som kommer in och hänger i vår loge, dricker våra bärs och snor våra brudar!

Lyssna på "Killing It For Life" här.

Mustasch befinner sig just nu på Europaturné tillsammans med Motorjesus (special guest) och svenska DYNAMITE (support).

Killing It For Life Tour:

13 nov - Bremen, Tivoli (DE)

14 nov - Hamburg, Bahnhof Pauli (DE)

15 nov - Leipzig, Hellraiser (DE)

16 nov - Annaberg-Buchholz, Alte Brauerei (DE)

17 nov - Budapest, Dürer Kert (HU)

19 nov - Kraków, Klub Zaścianek (PL)

20 nov - Berlin, Musik & Frieden (DE)

21 nov - Rostock, M.A.U. Club (DE)

22 nov - Reichenbach, Die Halle (DE)

23 nov - Sodekamp-Dohmen, Guardians Of Metal (DE)

25 nov - München, Backstage (DE)