​NYTT ALBUM. Countryartisten Lindsay Ell släpper sitt andra album, ”Heart Theory” och firar med en 24 timmars livestream

Det har gått tre år sedan släppet av debutalbumet och idag kommer musikern, sångerskan och låtskrivaren Lindsay Ell med sin mycket efterlängtade andra skiva, ”Heart Theory”! Musiken har redan fått fina recensioner både från kritiker och fans, bland annat benäms den av tidningen American Songwriter ”career-altering, masterpiece of an album”.

LYSSNA HÄR

”Heart Theory” är ett konceptalbum som består av tolv låtar som utforskar sorgens olika stadier; chock, förnekelse, ilska, förhandling, depression, testning och acceptans. Lindsay har här skrivit musiken tillsammans med hyllade artister och låtskrivare som bland andra Tyler Hubbard (från Florida Georgia Line) och Brandy Clark. Lindsay och den legendariske producenten Dan Huff gjorde klart ”Heart Theory” på distans, från två olika platser, under den tidiga delen av karantänperioden i USA.

För att fira albumsläppet kommer Lindsay under 24 timmar sända live från sitt Instagram-konto för sina fans över hela världen. Följ sändningen HÄR . Sändningen startade idag kl 6:00 svensk tid och kommer bjuda på gäster, olika framträdanden och flera överraskningar.

I juli lanserade Lindsay också välgörenhetsfonden Make Your Movement, vars uppdrag är att hjälpa organisationer som stödjer unga som befinner sig i en riskzon: våld i hemmet och sexuellt våld genom att bidra med kapital utifrån behov.

“If theory is the science of music, heart theory is the science of a heart,” säger Lindsay Ell och fortsäter. “I hope this roadmap can be a comfort if you need it, reassurance when you need to remember to believe in yourself or maybe just a glimpse into a memory that’s made you who you are.”

Lindsay Ell är från Calgary, Kanada. Hon spelar flera instrument, har turnerat med Keith Urban och Brad Paisley m fl. Hennes första album “The Project” (2017) gick rakt in in på plats nr 1 på amerikanska countrylistan.

Låtordning “Heart Theory” - en resa genom sorgens faser

shock
1. “Hits me” (Lindsay Ell, Tyler Hubbard, Corey Crowder)

denial
2. “how good” (Lindsay Ell, Brandy Clark)
3. “i don’t lovE you” (Adam Hambrick, Melissa Fuller, Neil Medley)

anger
4. “wAnt me back” (Lindsay Ell, Kane Brown, Matt McGinn, Lindsay Rimes)
5. “get oveR you” (Lindsay Ell, Gordie Sampson, Kelly Archer)
6. “wrong girl” (Lindsay Ell, Steph Jones, Matt McGinn, Luke Niccoli)

bargaining
7. “body language of a breakup” (Lindsay Ell, Laura Veltz, Sam Ellis)

depression
8. “good on you” (Lindsay Ell, Sam Ellis, Micah Premnath)

testing
9. “The oTHEr side” (Lindsay Ell, Jessie Jo Dillon, Matt McGinn)
10. “gO to” (Lindsay Ell, Nicolle Gaylon, Jordan Reynolds)

acceptance
11. “make you” (Lindsay Ell, Brandy Clark)
12. “ReadY to love” (Lindsay Ell, Jessie Jo Dillon, Matt McGinn, Joey Hyde)

Spotify

För mer info och/eller intervjuförfrågningar kontakta gärna oss på Clap Your Hands, kontaktinfo nedan.