Albumomslag - Calle Nilsson "Fritt fall"

Efter en tids paus - Calle Nilsson släpper äntligen fullmatade debutalbumet "Fritt fall" 3 maj

Kort om Calle: Född och uppvuxen i småländska Vetlanda, numera bosatt i Stockholm.
För ett par år sedan kunde vi höra hans låtar regelbundet i radio, och han byggde publik i och med sin medverkan i P4 Nästa.
Efter en liten paus från musiken är Calle nu tillbaka igen!

LYSSNA PÅ "FRITT FALL" HÄR

Calle är aktuell med sitt kommande debutalbum ”Fritt fall”, som spelats in i legendariska Polarstudion i Stockholm. Albumet släpps 3 maj 2019 och är producerat av Lennart Östlund (ABBA, Ted Gärdestad m.fl.) och Viktor B. Lundin (Linnea Henriksson, Johnossi, Hanna Järver m.fl.). Första singeln Asteroider släpptes i februari 2019 och 19 april släpps ”Att skiljas är att dö en smula”.

Calle berättar:
”Egentligen har jag velat göra den här skivan väldigt länge, men livet kom i vägen när jag blev utbränd för några år sedan. Hela den perioden drog med sig en massa demoner i form av utmattning och ångest som jag var tvungen att kämpa mig igenom innan jag orkade ta tag i vardagen igen. Idag är jag jävligt stolt över att jag lyckades ta mig igenom allt det där. Det paradoxala i alltsammans är att när jag var mitt i det så orkade jag inte tänka på musik överhuvudtaget, men om det inte hade varit för musiken hade det kanske aldrig gått."

"Jag har länge velat göra ett helt album. Nu för tiden känns det som att många bara släpper singlar och kanske någon EP. Jag gillar verkligen albumformatet. Det blir en annan sorts helhet. När jag fick möjlighet att jobba tillsammans med Lennart [Östlund] på gamla Polarstudion kände jag att det inte fanns några tvivel om att det var ett album vi skulle göra. Jag har haft så otroligt begåvade människor omkring mig under hela processen, så jag ville göra det så stort och helhjärtat som möjligt.”

Calle spenderade större delen av hösten och vintern 2018 i studion, men hann tillsammans med ARTILLERIET med en handfull fullsatta spelningar, bl a på Dramatenbaren och Scalateatern i Stockholm. Tidigare har han vunnit Sveriges Radios tävling P4 Nästa, haft låtar kontinuerligt spelade i Sveriges Radio samt spelat på Lisebergs stora scen. Under 2019 väntar en intensiv sommar med turné runt om i landet.

”- Viktor på Durango Recording, som dessutom har mixat debutplattan tillförde massa fina idéer och förstod verkligen vart jag ville med musiken”, berättar Calle. ”Jag tycker vi landade i en fin mix mellan det organiska band-soundet jag har med mig sen barnsben, och Viktors indiepop-bakgrund med mer synthar”.

“Fritt fall” är fylld av intryck och upplevelser från en 20-nånting-årings hjärna och hjärta. Till viss del självbiografisk, till viss del dagdrömmande och till viss del fullständigt taget ur luften. Den består av melodier som nynnats in på en telefon på nattbussen, textrader som skrivits ner på kvitton eller gamla servetter, drömmar som antingen förverkligats eller runnit ner i rännstenen. Men framför allt är plattan en sammanfattning av hur Calle Nilsson tänkt att hans senaste år hade låtit om de var musik.

”Här finns en massa historier och grejer som jag själv har tänkt mycket över. En massa känslor, och det absolut fetaste som kunde hände hade varit om någon, bara en endaste person, lyssnar och känner någonting.”, avslutar Calle.

På albumet medverkar:
Toni Lockström – Bas
Viktor B. Lundin - Acke/kör/keyboard
Yrsa Schau - kör

Presskontakt: Birgitta Haller | birgitta.haller@bigispromotion.se | +46 739 847786