Jason Aldean. Pressbild.

En av countryns allra största, JASON ALDEAN, släpper nya albumet “9” 22 november

Jason Aldean är den ende countryartisten i historien som toppat Billboard 200s lista fyra gånger på raken. Längs vägen radar han upp imponerande 15 miljarder streams och mer än 18 miljoner sålda album. Han är trefaldigt ACM-belönad (Academy Of Country Music) “Entertainer of The Year” och dominerar på listorna, inte mindre än 23 förstaplaceringar har han knipit. Aldean är en av countryns allra största och hans uppseendeväckande turnéer börjar närma sig legendarisk status.

Jason Aldean, utsedd av ACM till “Artist Of The Decade” har släppt musik enligt beprövad formel i över tio år. Efter nästan femton år på toppen inom sin genre, har han sett trender komma och gå. När han nu släpper sitt nya album, döpt kort och gott till “9” (22 november) görs det allt annat än traditionellt. I en musikalisk era där musik oftast släpps som fristående singlar eller EP’s, ger oss Aldean här 16 (!) sammanlänkade spår och visar upp ett “old-school-tänk” kring en modern albumlansering.
LYSSNA PÅ ALBUMET HÄR!

“Idag köper folk ett album med åtta låtar för tio dollar. Med “9” är det som att du får två hela album på en gång”, säger Aldean. “Jag vill att fansen ska känna att de får valuta för pengarna när de köper mitt album. Och jag vill att de ska lyssna på det från början till slut, utan att trycka på “skip” eller ge det “tummen ner”.

Jason fortsätter: “Redan tidigt i min karriär tänkte jag, att om jag någonsin kommer att göra nio plattor, ska jag döpa det nionde till “9”. Det var mitt baseball-nummer när jag växte upp, och det har alltid varit mitt turnummer”, förklarar Jason. “Under inspelningarna av första plattan minns jag att jag tänkte att nio plattor ligger långt, långt fram i tiden, men nu är vi faktiskt här”.

Multiplatina-belönade Jason Aldeans nionde studioalbum visar att hans skapande fortfarande är vässat och hans kärlek till fulllängdaren ger honom kreativa möjligheter. Låtarna i sig banar bred och god väg - mycket av soundet på “9” skapas av låtskrivare som t ex Neil Thrasher, Josh Thompson, Brantley Gilbert och Tyler Hubbard och många fler. I studion är det sen Aldean som dirigerar tillsammans med producenten Michael Knox - två nytänkare inom den traditionella Nashville-scenen som bland annat väljer att spela in med sitt liveband,

Albumet är fyllt av svulstiga arenarökare och korsbefruktad country som hans publik lärt känna och älskar, rotade i de uppenbara, traditionella influenser Aldean haft under hela sin karriär.

Flera albumspår har redan släppts, t ex “Blame It On You”, “I Don’t Drink Anymore”, “Keep It Small Town” och nu senast “We Back”.

Här finns också den klassiska countryns dryckesrelaterade låtar, som t ex “Came Here To Drink”, “I Don’t Drink Anymore” och “Blame It On You”.

"Jag vet inte, jag har nog bara en dragning till låtar som handlar om drickande”, säger Aldean om de lätt alkoholstinna proportionerna på skivan. “De går hand i hand med countrymusiken och det är svårt att inte inkludera dem. Men de handlar mer om att sitta i baren och fundera över livet än att tömma den, skrivna ur ett mer vuxet perspektiv”.

Trots att Aldean alltså verkar ha mognat, kvarstår hans förkärlek till att ta risker och utforska andra musikgenres. “Got What I Got” är en r&b-utstickare och bygger upp inför stora hits som t ex “You Make It Easy”. Den dödsföraktande electro-country-balladen “Cowboy Killer” går arm i arm med “The Same Say”, som sträcker sig över demografiska klyftor och gör sig redo att rocka arenor över hela nationen medan “Some Things You Don’t Forget” lhar inspirerats av indie-pop.

Aldean är dock noga med att inte byta sin tidlöshet, eller sitt kreativa oberoende, mot en övergående trend. Kärnan i hans berättande har alltid varit det traditionellt amerikanska med varma historier om det vanliga livet. På “9” finns några omedelbara klassiker. “Camouflage Hat”, ett långsamt rullande romantiskt landsbygdsepos. “Keeping It Small Town” är en påminnelse om att fullödiga liv inte behöver vara komplicerade, medan “Dirt We Were Raised On” och “Talk About Georgia” visar upp den djupa stolthet Aldean fortfarande känner för sina Macon-rötter.

Se videon till senaste singelsläppet, “We Back”, som tar fansen riktigt nära:

“9” Track Listing:

1. "Tattoos and Tequila"
(Michael Dulaney, Neil Thrasher)

2. "Blame It On You"
(Kurt Allison, John Edwards, Tully Kennedy, Michael Tyler, Brian White)

3. "Champagne Town"
(Matt Dragstrem, Josh Thompson)

4. "Some Things You Don't Forget"
(Nick Brophy, Michael Dulaney, Jennifer Hanson, Neil Thrasher)

5. "Got What I Got"
(Thomas Archer, Alex Palmer, Michael Tyler)