FILM. "Sulo Karlsson - A Brilliant Outsider" - en berättelse om en ändlös vilja att komma vidare

Sulo Karlssons osannolika karriär saknar nog motstycke i svenskt kulturliv – likt en musikalisk Forrest Gump så fortsätter han dyka upp i de mest oväntade sammanhang.

Nu kommer filmen ”Sulo Karlsson – A Brilliant Outsider” av Matz Eklund som släpps på SF Anytime idag.

SE TRAILERN HÄR

Sulo är sångare & låtskrivare i Diamond Dogs, medlem i KSMB, Kikki Danielssons kapellmästare och låtskrivare och medlem i bandet The Crunch i UK tillsammans med medlemmar från bl a The Clash Sham 69 m fl. Och han har också samarbetat med internationella artister som bland andra Crystal Gayle, Ian Hunter, Paul Young, Chris Spedding, Robert Wyatt och Maria McKee.

Hans kreativa spännvid är stor med en väldigt blandad palett; förutom banden och alla samarbeten så är han låtskrivare (Streaplers, Larz-Kristerz m fl) och har också skrivit biografierna om UEFA-presidenten Lennart Johansson och ”G som i gärningsman”. Han var även medförfattare till Kikki Danielssons ”Du vet ingenting om mig”.

Filmen är berättelsen om hur Sulo Karlsson blev en ”brilliant outsider”, berättad av honom själv och de som varit med på den händelserika resan. Förutom hans musikaliska kollegor ser vi Göran Persson, Ernst Brunner med flera.

En historia om passionen för musik, böcker, fotboll och en ändlös vilja att komma vidare. Om att ingenting är omöjligt.