Filip Agoo (foto: Filip Agoo)

FOTOUTSTÄLLNING. Svensk filmare/fotograf ställer ut bilder från världens hotade skogar på Fotografiska 5 juni

i samband med FN:s program och firandet av årets Världsmiljödag presenterar amerikanska Everland flera events på Fotografiska i Stockholm 2-5 juni. Bland annat lanseras den 2 juni The Forest Plan – ett förslag som visar hur det är möjligt att stoppa avverkningen av hotad skog innan 2030. Lördagen den 4 juni arrangeras även en konsert med bl a Julian Lennon och Julian Marley.

Dagarna på Fotografiska avslutas söndagen den 5 juni kl 14:00-17:00 med mottagning och fotoutställning - “Photos from the Forest” - av den svenske fotografen och filmaren Filip C Agoo. Utställningen är en introduktion till en kommande dokumentärserie filmad av Agoo, initierad av Everland och med ledmotiv av Julian Lennon och som belyser Everlands skogsvårdande projekt i Sydostasien, Latinamerika och Afrika.

Den första delen i dokumentärserien är berättelsen om det banbrytande Wildlife Works REDD+-projektet Kasigau, som ligger mellan Tsavo Easts och Tsavo Wests nationalparker i Kenya. REDD+-metoden har framgångsrikt implementerats i mer än 70 projekt globalt. Enligt IPCC:s senaste klimatreduceringsrapport är minskad omvandling av skogar och andra ekosystem den mest effektiva naturbaserade lösningen för att minska koldioxidutsläppen. REDD+ är en förkortning av Reducing Emissions from Deforestation and Forest Degradation, en FN-strategi för att minska klimatförändringarna.

"Kasigau" filmades i slutet av 2021 och visar den hårda verkligheten av klimatkaos i ett afrikanskt samhälle på landsbygden, berättat av invånarna mitt under svår torka. Filmen belyser hur denna gemenskap på 120 000 människor gått samman för att stoppa avskogningen och hur REDD+-projektet riktar betydande koldioxidfinansiering till lokal hållbar utveckling.

Världspremiären av "Kasigau" äger rum den 6 september 2022 på Londons Curzon Theatre. Den 13 oktober har den USA-premiär på Wildlife Conservation Film Festival i New York City.

Filip Agoo berättar:
Vi människor sågar av den gren allt liv sitter på.
Så fantastiskt och sorgligt på samma gång. Mina resor till Kongo, Kenya och Kambodjas urskogar har visat mig både den magiska livskraft som finns i de stora urskogarna, och de alltför tydliga bevis på hur vi människor förstör dem i en takt bortom allt förstånd.

Mitt jobb som ”impact photographer” har fått en djupare innebörd än jag hittills kunnat förstå. Det jag sett måste visas upp mer, och för fler. Det är mitt bidrag till förändring här och nu. De som verkligen vet hur skogarna och djurlivet skyddas är ju de som bott där längst – urbefolkningarna. De har levt i harmoni med naturen i tusentals år. Vi i den moderna världen har totalt tappat kontakten med det som ger oss liv. Vi sågar verkligen energiskt av den gren allt liv sitter på.
Jag citerar därför David Attenborough: ”Rewild the world”. Dvs stöd dem som lever i skogarna att lära oss människor bruka dem smartare. Vi som inte bor där måste tänka om rejält.
Alla insatser behövs. De REDD+ projekt som jag skildrat sen 2019 är så vitt jag förstår det ”kompensationsprogram” som med störst kraft kan vända utvecklingen på plats, genom att direkt stötta skogarnas urbefolkningar och lokala samhällen. Dvs ekonomiskt, rättsligt och långsiktigt verka för att varje träd bör värderas högre levande, än nedsågat. Inget REDD+ projekt jag sett har varit det andra likt, eftersom det är de som bor där som slutligen bestämmer vad pengarna skall användas till.

Registrera dig >>> HÄR <<< för att se Filip C. Agoos fotoutställning på Fotografiska den 5 juni. Antalet platser är begränsat.

HÄR i vår spellista på Spotify hittar du aktuell musik från oss.