Från vänster: Sten Källman, Henrik Cederblom, Viktor Turegård, Tapha Ndiongue.

Grammisbelönade gitarristen Henrik Cederblom släpper soloalbum med urbant världsmusik-groove och melodi i fokus

Henrik Cederblom trakterar gitarren bakom artister som bl a Freddie Wadling, Daniel Lemma, Sofia Karlsson och Timo Räisänen. Dessutom är han gitarrist i grammisbelönade Den Fule. Nu släpper han soloalbumet ”Zobop” – urban världsmusik, inspirerad av dans i olika former, med groove och melodi i fokus.

LYSSNA PÅ ZOBOP HÄR

"Zobop" tar oss med till nya musikaliska mötesplatser. Här finns influenser från viktiga stilikoner som Zappa, Jeff Beck, Bill Frisell eller Tony Allen, men i grunden är låtarna spelmansmusik för elgitarr, saxofon, bas, beats och trummor.

”Jag har alltid älskat hur fiolspelare spelar tillsammans i svensk och norsk folktradition och jag gillar också att spela när folk dansar” säger Henrik. ”Jag ville fokusera på rytm, melodi och samspel i grund och botten”.

Zobop är ett möte mellan detta och improvisation - både individuellt och kollektivt. En låts väsen, hur det orkestrerar beatet och vilken värld som öppnar sig genom melodierna och samspelet, är vad som gör musiken på Zobop till en helt egen plats att vistas på.

Kvartetten, bestående av Tapha Ndiongue – trummor, Viktor Turegård – bas, Sten Källman – sax, percussion och Henrik Cederblom – gitarr & lapsteel, bildades sommaren 2018 efter ett par års experimenterande med olika sättningar och koncept.

Artist: Henrik Cederblom
Titel: Zobop
Releasedatum: 2019-05-17
Label: Kakafon Records (distribution Naxos Sweden)