Omslag: "Akilles"

NY EP. "Vi vände ut och in på oss själva" - poptrion Tiger EP-debuterar med "Akilles"

"Hela EP:n 'Akilles' skrevs under en väldigt speciell och förvirrad tid, i alla fall för mig. Kände mig vilse och ensam och fri om vartannat. Jag kan bara tala för mig själv, men jag tror att alla vi tre i bandet behövde få ut varenda melodi, varenda stämma, vartenda ord. Vi vände ut och in på oss själva och ut kom 'Akilles'. Ibland som en porlande bäck, ibland med ett visst motstånd. Jag är så otroligt stolt över den".

Så beskriver Tigers sångerska Daniella Binyamin debut-EP:n "Akilles". Under 2020 har den svenskfinska poptrion släppt uppskattade singlar som "Lånad bil", "Vi ville inte samma saker" och senaste "Silverfat". De har även levererat finstämda liveversioner av nyss nämnda alster i videosviten "Österlen Sessions".

Joel Isaksson och Oskar Nyman har sina rötter i Österbotten, medan Daniella växte upp i Perstorp strax utanför Helsingborg. Där någonstans - i en kombination av det finska vemodet och den skånska myllan - hittade Tiger sin karaktäristiska ton. Melankolisk, men ändå hoppfull, indiepop med folkinfluenser. Trion hade till en början svårt att enas om ett passande bandnamn, men valet föll slutligen på "Tiger" - ett djur som är "både fint och farligt på samma gång".

Den organiska ljudbilden kännetecknar Tigers musik. Melodierna skulle kunna vara soundtrack till de nordiska årstiderna - motljus en tidig vårmorgon, vemodigt som regniga sommarkvällar, vilsenhet i höstmörkret men även kristallklart likt soliga vinterdagar. Det visuella uttrycket är viktigt för Tiger. För att fånga känslan även bildligt har bandet skapat en introduktionsvideo, producerad av Oliver Olsson, till "Akilles". Och i dag släpps den - bandets allra första EP som bland annat inkluderar ovan nämnda singlar.

Ta dig tid, se, lyssna och känn in.

SE introduktionsvideon här.

LYSSNA på "Akilles" här.