dodie offentliggör datum för debutalbumet och släpper singeln "Cool Girl".

NY MUSIK. dodie - debuten "Build A Problem" släpps 5 mars 2021, singeln ‘Cool Girl’ ute nu

• “dodie is really taking off” - Time Out
  • “surprising and deliberately subversive… enchanting” - The Telegraph
  • “lyrics that display a knack for detail and doubt way beyond her years” - Sunday Times

Nu offentliggör brittiska dodie att hon släpper sitt efterlängtade debutalbum “Build A Problem” den 5 mars 2021. Ett första smakprov i form av singeln "Cool Girl", premiärspelades i Annie Macs program The Hottest Record In The World på BBC 1 i måndags och är just släppt på alla digitala plattformar.

LYSSNA PÅ COOL GIRL

dodie berättar om låten: “‘Cool Girl’ är en låt om missriktad ilska. Ilska som bottnar i att inte kommunicera dina behov i en relation, eftersom du vill verka som den mest avslappnade, coola och älskansvärda personen i världen. Det är bittert, desperat, frustrerat, stolt, beslutsamt och ohälsosamt.”

SE LYRIC VIDEON HÄR

Vid bara 25 år har dodie redan levt ett helt liv. Stora delar av det har hon levt online, när hon slog igenom som sångare och låtskrivare och samlade miljontals fans med sina avväpnande, ärliga videor och sin berörande, intima sångstil. Hon har släppt två topp-10 EP:s, skapat rubriker och sålt ut Londons Roundhouse, Hollywood Palladium och New Yorks Terminal 5 och blivit ambassadör för organisationen Unreal, som verkar för upplysning kring begreppet Depersonalisation. Det är svårt att förstå att dodie ännu inte släppt sitt debutalbum.

"Build A Problem" är en rad hämtad från "Hate Myself", en av många utmärkta låtar på skivan. Ett litet problem uppstod nämligen, eftersom hon redan hade döpt sin tidigare EP, topp-5-placerade “Human”. Låtarna hon skrev till albumet hade exakt samma tema; den bristfälliga, känslomässigt oregelbundna, underbart komplexa förvirring det innebär att leva - och “Human” var liksom redan taget.

Detta lilla dilemma ledde till ett stickspår; de ögonblick och handlingar i livet som inom oss alla skapar problem som vi inte ens inser att vi har förrän vi ser tillbaka och upptäcker, "Ohhhh, det är där det kom ifrån."

dodie, vars förflutna fortfarande påverkar både hennes nutid och framtid, utforskar allt detta och mer därtill på sitt musikaliskt ambitiösa och drömmande intima album som heter - vad annars? - “Build A Problem”.

De flesta av låtarna på albumet är skrivna under de senaste två åren. "Jag tror att jag faktiskt gick igenom en kris", säger hon nu. ”Jag var väldigt osäker på vem jag var och jag försökte räkna ut det genom min musik. Som album betraktat är det ganska bräckligt, men det är definitivt ärligt. ”Jag vill att folk ska komma ur det här albumet och veta vad jag kan göra", säger dodie.

En enda lyssning på “Build A Problem” visar att hon har mognat till en exceptionell musiker, skrivit komplexa strängarrangemang, och låter varje låt genomsyras av hennes typiska, charmiga intimitet.

dodie uttrycker själv att hon är ett “work in progress” - problem har byggts, misstag har gjorts. Med “Build A Problem” bevisar dodie att hon är en stor och ytterst närvarande artist.

dodie - Build A Problem tracklisting

Air So Sweet
Hate Myself
I Kissed Someone (It Wasn’t You)