Omslag "Soul Riders"

NY SINGEL. "Avatarer är framtiden" - Star Stables Lisa Peterson släpper singeln "Soul Riders"

På den vackra ön Jorvik bor Lisa Peterson tillsammans med sin pappa. Hon är en av de fyra Ödesryttarna vars främsta uppgift är att med sina magiska förmågor beskydda Jorvik från mörka krafter. Tillsammans med sin häst Starshine ger sig Lisa ut på äventyr och löser mysterier. Hon är stark, modig och värdesätter vänskap högst av allt. Lisa är dessutom en rutinerad musiker och artist.

Lisa Peterson är dock ingen vanlig artist. Hon är en avatar och är en av de mest älskade karaktärerna i häst- och äventyrsspelet Star Stable. Nu sprider sig Lisas musik även i den riktiga världen där fenomenet avatarer som artister blir allt vanligare. Rösten bakom Lisa Peterson är svenska Amanda Örtenhag som menar att avatarer är framtiden.

- Det är spännande att kombinera spel och musik. Jag hjälper avataren Lisa att komma till liv genom min sångröst och det känns otroligt roligt. Till hjälp har jag hennes musik och hon är ofta med mig på skärm när jag är ute och spelar. Jag försöker att sätta mig in i Lisas olika situationer och hur hon känner i låtarna. Det är väldigt inspirerande, berättar Amanda.

Onlinespelet Star Stable är en av Sveriges största kulturexporter och spelas av ca 500 000 användare per månad. Bolagets målsättning är att stärka och engagera unga tjejer. Star Stable är numera även en plattform för kvinnliga artister. Under 2020 kommer Lisa Peterson att släppa flera singlar och hon är dessutom aktuell med boken "Mörkret Faller" (Bonnier Carlsen). Boken är författad av Helena Dahlgren och är den sista och avslutande delen i serien om Ödesryttarna.

I dag släpps Lisas nya singel "Soul Riders". Låten är skriven av rutinerade Aleena Gibson som har komponerat musik till artister som Molly Sandén, Måns Zelmerlöv och Nick Carter. Sara Menke, som bland annat är känd för sina vackra tonsättningar av Karin Boyes dikter, har producerat.

- "Soul Riders" handlar om vänskap och systerskap. Om styrkan i att ha varandra. Det är en vacker, countryinspirerad låt som riktar sig till lyssnare i alla åldrar, avslutar Amanda.

Lyssna på "Soul Riders" här.

Lyssna på Lisa Petersons samlade singlar här.

Om Star Stable:

Star Stable är ett hästäventyr online som erbjuder unga tjejer möjlighet att genomföra uppdrag, samtidigt som de utforskar Jorviks fantasivärld från hästryggen. Spelets 3D-värld skapades för tjejer mellan 8 och 18 år, har en halv miljon aktiva spelare i månaden i över 180 länder och har översatts till 14 språk. Spelet Star Stable (Star Stable Online/SSO) ägs, utvecklas och drivs av Star Stable Entertainment AB, med säte i Stockholm.

Star Stable online:

HemFacebookInstagram