Singelomslag Isak Danielson "Almost Heaven" (release 16 oktober)

NY SINGEL. Efter tre guldsinglar i Sverige: Nu släpper Isak Danielson nya singeln "Almost Heaven"

Isak Danielsons nära 100.000 följare på Spotify, 200.000 på Youtube och 80.000 fans på Instagram har väntat tålmodigt. Idag, den 16 oktober, släpper Isak den dramatiska balladen “Almost Heaven”, som kramar det allra bästa ur hans röst samtidigt som den visar upp hans starka engagemang för rätten att vara den man är.

Detta är också en första försmak från det kommande albumet, som släpps våren 2021.

LYSSNA HÄR

Isak har en publik som är spridd över stora delar av världen, främst såklart här hemma i Sverige men även i USA, Tyskland, Frankrike, Norge, Kanada, Nederländerna och Storbritannien lyssnar man väldigt mycket på Isaks musik. Hittills har tre av hans låtar fått guldstatus i Sverige (Broken, I’ll Be Waiting, I Am Falling In Love). Totalt har hans katalog streamat 140 miljoner enbart på Spotify.

“Almost Heaven” är en cover, skriven av American Idol-deltagaren Jeremiah Lloyd Harmon. Den drabbade Isak ordentligt första gången han hörde den. Isak berättar själv:

- Första gången jag hörde den här låten blev jag helt tagen. Melodin, texten, musiken… det kändes som en sådan låt jag önskar att jag själv skrivit. Jag ringde Jeremiah och pratade om låten, vad den betydde för honom. I videon ville jag lyfta fram hans historia som jag också känner är viktig att prata om, att alla ska ha rätt att älska vem de vill, hur de vill, när de vill.

Jeremiah Lloyd Harmon skrev låten och framförde den i American Idol 2019. Under säsongen kom han också ut, och berättade öppenhjärtigt om svårigheterna att växa upp som homosexuell i en konservativ och strikt religiös familj.

Isak har alltid varit mån om att identifiera sig med och uttrycka både egna och andras berättelser, inte minst genom sina kontroversiella videos. “Almost Heaven” är inget undantag.

SE VIDEON HÄR (videopremiär 16/10 kl 18:00)

På singeln backas Isak av en stråk-ensemble på 17 personer, något som adderar en extra dimension till låtens fantastiska dramatik.

Producent: Kevin Andersson (Sarah Klang m fl).

Birgitta Haller | Clap Your Hands AB