Gareth Nugent släpper emotionella "Even Mountains Fall".

NY SINGEL. Gareth Nugents sång till sin bortgångna bror och mor - "Even Mountains Fall"

Det har sagts att countrymusik består av “tre ackord och sanningen”. Country är så mycket mer. Country är minnen, läkning, flykt, resa. Vi lever i stunden och varje stund är en början eller ett slut. Hur starka vi än anser oss vara kan livet förändras på ett ögonblick. Även den starkaste faller när tillvaron rämnar.

LYSSNA PÅ "EVEN MOUNTAINS FALL" HÄR

Gareth Nugent berättar:

"Even Mountains Fall" is probably my most intimate song I’ve written to-date. Having lost my brother in a car accident two years ago and my mother passing away last year the void was and is unbearable. Like all families we had our ups and downs but they were my family. Two massive characters that have shaped me into who I am today. Their absence will always be felt. This song is for my brother Con, and Kate my mother. Love you always."

Det är resan som är målet - en devis som singer/songwritern Gareth Nugent verkligen lever efter.

Gareth är född och uppvuxen i Dublin och han reser ofta till sin hemstad för att spela och för att uppleva stadens ständigt pulserande musik-liv.

Som 20-åring tog Gareths drömmar om att komponera och uppträda honom till London, där han landade en roll i “Elvis The Musical” på West End. Efter tre veckor tog han över huvudrollen som Kungen själv, en roll han sedan spelade i 18 månader, samtidigt som han odlade sin kärlek till skrivandet och att framföra sin egen musik.

Gareths stora passion är låtar som berättar en historia. Countrymusiken har spelat en stor roll i hans musikkarriär, men kanske inte i sin mest klassiska kostym. För Gareth Nugent handlar allt om melodin, hooken och texten, något som onekligen märks på nya singeln “Even Moutains Fall”.

Gareth har nominerats till två British Country Music Awards för Best Male Vocalist och Horizon Artist. Hans musikaliska influenser hittar vi i The Eagles, Keith Urban, Neil Diamond, Garth Brooks, Bryan Adams och John Denver.

"Even Mountains Fall" är uppföljare till “Cowboy Blues” som kom i början av sommaren. Båda låtarna är skrivna av Gareth Nugent och producerade av Amir Aly.

Birgitta Haller | Clap Your Hands AB