Peter Simson. Foto: Joachim Nywall

NY SINGEL. Peter Simson tolkar Springsteen på svenska - "Ge aldrig upp"

Singer-songwritern Peter Simson från Göteborg har lyckats med något väldigt ovanligt, för att inte säga unikt - han har fått tillstånd att översätta och ge ut en av Bruce Springsteens låtar. Det var under arbetet med det nya albumet som Peter fick inspiration till att översätta Bossens ”No surrender” till svenska. Det visade sig dock inte vara så enkelt.

- Jag är otroligt stolt över att ha fått tillstånd att släppa en översättning av ”No surrender" som funnits med mig som ledstjärna under en stor del av mitt liv. När jag skrev "Ge aldrig upp" hade jag ingen aning om att det var nästan omöjligt att få tillstånd att översätta låtar ur Springsteens katalog. Det enda jag tänkte på var att texten till originalet stämmer otroligt bra överens med hur det har sett ut i mitt liv. Min översättning ”Ge aldrig upp” är sann både mot originalet och mot allt jag står för och tänka sig; det kan lyckas att aldrig ge upp…, säger Peter Simson.

Peter har en bred bakgrund. I mitten av 90-talet slog han igenom med gruppen Drängarna och fick en superhit med "Vill du bli min fru". Peter har även varit programledare på SVT. Sin musikaliska karriär har han varvat med studier på Handelshögskolan och arbete utanför artistvärlden. Numera satsar Peter återigen på musiken. 2020 släppte han albumet "Någon som jag" och vintern 2022 kommer uppföljaren som bland annat innehåller nya singeln "Ge aldrig upp".

Om det är första gången i världshistorien som en artist får tillstånd att översätta och ge ut en Springsteen-låt ska vi låta vara osagt. Men i vilket fall som helst så stämmer titeln "Ge aldrig upp" väl in på hur det gick till när Peter Simson fick sin dröm uppfylld.

LYSSNA på "Ge aldrig upp" här. <<<

Följ Peter Simson: