NY SINGEL. THE GEMS släpper "P.S.Y.C.H.O" från kommande debutalbumet "Phoenix"

NY SINGEL. THE GEMS släpper "P.S.Y.C.H.O" från kommande debutalbumet "Phoenix"

THE GEMS - ett av Sveriges mest lovande rockband - består av tre tidigare medlemmar från Thundermother: enastående sångerskan Guernica Mancini, kraftfulla trummisen Emlee Johansson och gitarr- och basvirtuosen Mona Lindgren. I dag släpper THE GEMS det energiska alstret "P.S.Y.C.H.O". Låten är den tredje singeln från kommande debutalbumet "Phoenix" som ges ut den 26 januari 2024 via Napalm Records.

Med Thundermother nådde ex-medlemmarna stora framgångar. Gruppens två senaste fullängdare tog sig in på de officiella tyska albumlistorna, de erövrade stora festivalscener som Wacken Open Air och Sweden Rock Festival samt turnerade med mäktiga Scorpions.

Med nya bandet THE GEMS har Guernica, Emlee och Mona redan fått en lysande start. Att trion har något särskilt visade sig direkt efter släppet av den allra första singeln "Like A Phoenix" som gavs ut i somras. Låten placerade sig omedelbart på andraplats på tyska rockradio-listan och upptäcktes av hängivna rockfans runt om i världen. THE GEMS har även hunnit genomföra sina första gig och övertygat publiken med sin imponerande liveenergi.

THE GEMS om nya singeln "P.S.Y.C.H.O":

"'P.SY.C.H.O' är en rapp och humoristisk partylåt som gör dig psykad på det mest magnifika sättet. Vi stöter alla på energivampyrer därute, så varför inte utbringa en skål till deras ära? Är det någon som häller en säck potatis över trumsetet kanske ni undrar när introt går igång och ett hysteriskt flanger-drypande smatter fyller rummet. Är det kanske vi som är psykon? Kolla in musikvideon och avgör själva..."

Kommande albumet "Phoenix" innehåller 16 låtar - det fängslande öppningsspåret "Aurora" låter Guernica Mancinis distinkta, starka och bluesiga sång verkligen skina. Låten bygger upp stämningen innan rock'n'roll-hymnen "Queens" tar vid och dånar som en hyllning till kvinnlig kraft. Att stå upp för sig själv, kämpa tillbaka och resa sig upp är några av de huvudteman som präglar "Phoenix". "Send Me To The Wolves" är ett exempel på det - låtens berättelse hyllar styrkan i att övervinna och inte ge vika för förtryckare. På grooviga "Domino" förs tankarna till legendariska, klassiska rockband från 70-talet.

Med känsloladdade spår som "Undiscovered Paths" och "Fruits Of My Labor" ger THE GEMS ett djup till albumet och distanserar sig från sin historia. Bedårande mellanspel "Maria's Song" med violinisten Maria Jern tonar in till den gripande balladen "Ease Your Pain" - vilket ger extra utrymme för Mona "Demona" Lindgrens exceptionella gitarrspel. Låten "Running" skiner som en självklar framtida hit med ännu mer imponerande gitarrspel och Emlee Johanssons kraftfulla trummor, innan den vackert avskalade akustiska versionen av "Like A Phoenix" - ackompanjerad av akustisk gitarr av producenten Johan Randén - avslutar THE GEMS debutalbum. "Phoenix" är mastrad av Plec Johansson (Soilwork, Hank von Hell, Firewind) och dess omslag är skapat av ex-Thundermother-medlemmen Giorgia Carteri (Soilwork, The Nightflight Orchestra).

THE GEMS om albumet "Phoenix":

"'Phoenix" är starten för THE GEMS, en ny era för oss. Det här albumet tar er med på den berg- och dalbana av känslor som detta året varit för oss. I denna skapandeprocess fick vi gräva djupt och släppa taget om en hel del känslomässigt bagage. Vi har hittat glädjen i musiken igen och vår nyfunna frihet som band skiner igenom på detta album. Vi är otroligt stolta och nöjda över det vi har åstadkommit. 'Phoenix' är det perfekta albumet för den som går igenom en tuff period, och som vill hitta styrkan att resa sig igen. Ni kommer att få uppleva klassisk rock med ett modernt sound, mästerligt producerat av vår kära vän Johan Randén, som vi även skrivit några av låtarna ihop med. Vi hoppas att ni kommer att älska 'Phoenix' och verkligen njuta av den episka resa den här skivan kommer att ta er på."

Det är tydligt att de erfarna musikerna i THE GEMS inte kommer att nöja sig att stå i skuggan av sina tidigare framgångar. Med sitt övertygande debutalbum tar THE GEMS ställning och lämnar det förflutna bakom sig.

LYSSNA på "P.S.Y.C.H.O" här.

SE musikvideon "P.S.Y.C.H.O" här.

Låtlista - "Phoenix":

1. Aurora - Interlude