NY SINGEL. "Vi är bara marionetter" - Endigo släpper singeln "All Star" om reality-tv:s baksida

Färgstarka metaldrottningen Endigo blev ett bekant ansikte för den svenska tv-publiken genom sin medverkan i programmet Drag Race Sverige i fjol. Sedan dess har det skett en hel del i hennes liv. Efter att ha varit bosatt i Tokyo under många år, bestämde sig Endigo för att återvända till Sverige för att återuppta sin musikkarriär. I höstas gick flyttlasset tillbaka till Stockholm.

Endigo har tidigare frontat flera metalband, turnerat på internationell nivå och haft stora framgångar med bland annat låten "Vrede" som specialskrevs för tv-spelet "Tekken 7". Numera är hon soloartist och går i bräschen för transtjejer inom rock-metalgenren.

I oktober gav Endigo ut singeln "Living as a Ghost", en personlig reflektion över hennes resa genom livet och vart hon är på väg. Nu är Endigo aktuell med nya singeln "All Star". Låten handlar om förvrängda sanningar, vad exponering i reality-tv kan innebära och de konsekvenser som följer.

- Som någon som varit med i reality-tv själv, så har jag sett alla sidor av vad som försiggår bakom kulisserna, och det ”human sacrifice” som ofta förekommer hos deltagare. Det mänskliga välmåendet prioriteras ofta bort till förmån för underhållningsvärde; trauma exploateras, överdramatiseras och sanningen vrids och vänds tills verkligheten knappt längre känns igen i slutproduktionen - och detta förföljer sedan deltagaren resten av livet, säger Endigo och fortsätter:

- Med ”All Star” vill jag väcka uppmärksamhet hos allmänheten att hålla ögonen öppna och inte blint tro på allt de ser. Allt för ofta ser jag reality-deltagare utstå "real-life" hat baserat på hur de porträtterats i tv, oavsett vad sanningen faktiskt är, och det vill jag stå upp emot. Vi är bara marionetter i producenternas lilla spel, och skriver du kontrakt med djävulen får du vara beredd på konsekvenserna.

Lyssna på "All Star" här.

Instagram I Facebook I YouTube I TikTok

Malin Cederholm