Daði Freyr

NY SKIVA. ESC-finalisten Daði Freyr välkomnar nya lyssnare med EP:n "Welcome"

Trots den senaste veckans motgångar så tog Daði Freyr och hans Gagnamagnið sig vidare till lördagens final av Eurovision Song Contest 2021. De favorittippade islänningarna skulle ha tävlat redan i fjol, men får nu alltså en ny chans att bli de första i tävlingens historia att kamma hem vinsten till Island.

Men även om det är ESC som är i fokus för Daði just nu, så har han även hunnit med att producera ny musik. I dag släpper Daði Freyr EP:n "Welcome" som bland annat innehåller aktuella "10 Years", singeln "Feel the Love" och förra årets superhit "Think About Things". Det sistnämnda alstret var Islands tilltänkta bidrag till ESC 2020, som istället blev ett globalt fenomen och uppmärksammades av celebriteter som P!nk, Jennifer Garner och Russel Crowe.

Daði menar att "Welcome" är en introduktion till hans musik för nya lyssnare. Han bjuder även på helt nya spår som "Clear My Head" och "Somebody Else Now" där Daði visar prov på sin mångsidighet i upplyftande nyanserad popmusik. Som bonus kryddar Daði EP:n med en Chromeo-remix av årets isländska ESC-bidrag "10 Years".

- Jag vill ge ett smakprov på min musik innan jag debuterar med en hel fullängdare. Jag gillar att göra musik som är rolig, och det här är resultatet av det. Och - en Chromeo-remix, hur galet är inte det! säger Daði.

Under våren 2021 har fansen kunnat följa Daði Freyr på en 60 dagar lång holografisk världsturné. Nästa år är det äntligen dags för Daði att möta publiken live igen. I april 2022 når turnén Sverige - den 16 april spelar han på Pustervik i Göteborg och den 17 april på Nalen i Stockholm.

LYSSNA på EP:n "Welcome" här. <<<

Följ Daði Freyr online: