Lena Jonsson Trio. Foto. Klara G

NYTT ALBUM. Årets Artist, Manifest- och Grammis-belönade Lena Jonsson Trio släpper "Elements"

LENA JONSSON TRIO
“Elements” | Release 9 juni 2023 (Hedgehog Music)

Lena Jonsson – fiol
Kristoffer Sundström
– bas
Erik Ronström
– gitarr/mandola

LYSSNA PÅ ELEMENTS

Lena Jonsson Trio släpper sitt tredje album, ”Elements” den 9 juni, där de med ett mognare och modigare sound trollbinder lyssnaren.

Lena berättar:

Den här skivan spelades in efter covid när allt hade börjat öppnas upp. Jag tycker att det märks på vårt spel. Spelet är intensivare och svettigare än tidigare, samtidigt som det finns ett skönt lugn.

Det tog ett tag för oss att hitta soundet på albumet, det var lite svårt i början, jag tror att vi försökte leva upp till förväntningarna från förra skivan. Men när vi väl hade landat i materialet så gick vi in i ett fantastiskt flow. Det känns väldigt kul och spännande att släppa det här albumet, det känns som att vi har tagit allt ett steg längre och varit lite modigare än tidigare.”

Lena Jonsson Trio blev i april 2023 utsedd till ”Årets Artist” på Folk & Världsmusikgalan. Deras förra album ”Stories from the Outside” vann både Grammis och Manifestpriset och utsågs till Årets album av Lira musikmagasin.

Lena Jonsson Trio balanserar mellan det virtuosa och det lekfullt musikaliska och rör sig sömlöst mellan de olika musikstilarna och världarna i Jonssons kompositioner. De väver samman Lenas kraftfulla fiolspel och Kristofers drivande bas med Eriks varierade och lyhörda gitarrklanger. Trion tar med lyssnaren på en resa med gripande, innerliga polskor, virtuosa bluegrasslåtar och allt däremellan.

Lena Jonsson är uppvuxen i folkmusikmiljö i Hälsingland och började spela i band redan som elvaåring. Hon är utbildad vid Musikhögskolan i Stockholm, Berklee College of Music och 2008 blev hon riksspelman.

FACEBOOK | INSTAGRAM

Birgitta Haller | Clap Your Hands AB