Sparks släpper albumet "The Girl Is Crying In Her Latte" idag, 26 maj

NYTT ALBUM. Sparks släpper sitt 26:e album "The Girl Is Crying In Her Latte" - och är mer relevanta än någonsin

“Bona fide masterpiece” - ★★★★★ - Record Collector - Album of the Month
"
Their victory lap!” - Uncut
“Outstanding” ★★★★ - Mojo
“An album alive with enough inventive energy to put bands a third of their age to shame” – Classic Rock
“Piquant and literate... like a short walk around an art gallery...” - Clash Magazine
“Every song is absolutely to the point. Fully in tune with the times, the two old gentlemen congenially understand how to combine unsentimental memories with curious future perspectives”AUDIO 9/10
“Congenial late work between Electro-Pop. New Wave and Beatles reminiscence” - Classic Rock 9/10
“Sophisticated pop that has outlived all the zeitgeists of the last 50 years” MusikExpress 4/6

LYSSNA PÅ ALBUMET HÄR

Aldrig någonsin under Sparks femtioåriga karriär har intresset varit lika stort. När de nu släpper sitt tjugosjätte album står det ultimata kultbandet i strålkastarljusets centrum på ett helt oöverträffat sätt.

De flesta, även de som bara känner bandet till namnet, kan säkert grunderna vid det här laget. De kaliforniska bröderna Ron och Russell Mael, båda studenter vid UCLA, började göra musik tillsammans i slutet av sextiotalet, ursprungligen under namnet Halfnelson.

Deras Top Of The Pops-debut med 'This Town Ain't Big Enough For Both Of Us' förstummade en hel generation och tog dem nästan till förstaplatsen på topplistan i Storbritannien. Karriären hade många faser, inklusive (men inte begränsat till) konstrock, glam, storbandsswing, elektrodisco, new wave och synthpop, och de samarbetade med bl a Todd Rundgren, Les Rita Mitsouko, Tony Visconti, Franz Ferdinand och Giorgio Moroder.

Receptet bakom framgångarna har alltid varit keyboardisten och låtskrivaren Rons intrikata staccato-arrangemang i kombination med Russells akrobatiska sång och hur han framför broders pricksäkra texter. Rons stela yttre och hans stränga och lätt skrämmande uppsyn kontrasterar fullt ut med Russells hyperaktivitet.

Deras popularitet har ökat i olika delar av världen vid olika tidpunkter: Storbritannien, Frankrike, Tyskland, Skandinavien, Japan och hemlandet USA. Influenser från bandet som omnämnts som "det största bandet du aldrig hört talas om", eller "ditt favoritbands favoritband", har influerat flera generationers artister - från Joy Division, Duran Duran, Depeche Mode, Bjork, Ben och The Darkness och många fler. Deras inflytande på vår tids musik kan inte överskattas - något superproducenten Jack Antonoff nyligen deklarerade när han sa: “all pop music is re-arranged Sparks”.

Sparks aldrig varit mer relevanta, nu när de är inne på sitt sjätte decennium av musikskapande. De blev återigen stammisar topp 10 i och med studioalbumen Hippopotamus (2017) och A Steady Drip, Drip, Drip (2020). Båda nådde plats 7 i Storbritannien och hyllades globalt.

Den rosade karriärspännande dokumentärfilmen The Sparks Brothers, regisserad av Edgar Wright (Shaun Of The Dead, Hot Fuzz, Baby Driver) som släpptes 2021, väckte en medvetenhet om Sparks i delar av världen de tidigare inte nått.

Sparks filmmusikal Annette från 2021, regisserad av Leos Carax och med Adam Driver och Marion Cotillard i huvudrollerna,blev en kioskvältare i Frankrike vid årets César och Lumières Awards med totalt åtta vinster och sju nomineringar på de båda galorna, inklusive en César för bästa originalmusik. Produktionsbolaget Focus Features meddelade nyligen att studion just nu utvecklar X-Crucior, ett musikalepos skrivet av Ron och Russell.

Med släppet av sitt 26:e album, The Girl Is Crying In Her Latte, den 26 maj fortsätter Ron och Russell Mael sin unika och kompromisslösa färd. Och, i ett drag lika oväntat som det är föga överraskande, släpps detta nya djärva mästerverk av Island Records, skivbolaget som gav ut Sparks genombrottsskiva Kimono My House 1974.

Sparks firar släppet av albumet med en omfattande världsturné, där de spelar på några av de största arenorna någonsin under sin otroliga karriär. Här finns höjdpunkter som ett par redan utsålda kvällar i Londons historiska Royal Albert Hall (29 och 30 maj), uppträdanden på 3xPrimavera Festivals och Glastonbury och sist men inte minst, den största konserten i Sparks mer än femtioåriga karriär, som äger rum den 16 juli på Hollywood Bowl i brödernas älskade hemstad Los Angeles.

| TWITTER | INSTAGRAM | YOUTUBE

Birgitta Haller | Clap Your Hands AB