NYTT ALBUM. "Till alla 'misfits' där ute" - Felin aktuell med fullängdaren "Whatever"

Under det senaste året har hon gått från klarhet till klarhet och levererat starka poppunkalster i rockig kostym. Efter musikaliska aptitretare i form av fem singelsläpp, är det nu äntligen dags - i dag släpper Felin albumet "Whatever". Detta är hennes största satsning hittills, skivan lanseras även utanför Sverige i bland annat Tyskland, Finland och UK. Två av låtarna gästas av bandet 2 Far Out respektive Filippa Nässil från Thundermother. Felin har komponerat samtliga nio spår, men på albumet medverkar även låtskrivare som John Strömberg, Bishat Araya, Palle Hammarlund, Joy Deb och Melanie Wehbe, för att nämna några.

Felin är en stark förespråkare för jämställdhet och människors lika värde, något som är återkommande teman i hennes texter. Detta, i kombination med distade gitarrer och smittande refränger, har blivit Felins signum. Nya fullängdaren "Whatever" kretsar kring teman som uppbrott ("Worst Regret"), destruktiva relationer ("Sick, “Whatever") och hämnd ("Tightrope"), men Felin tar även upp större samhällsfrågor som hbtq+-rättigheter och jämlikhet ("Rather Go To Hell", "Personal", "Don't Tell Me What To Do") samt den press som många kvinnor utsätts för i dagens sociala medier-klimat ("Screw It", "Shut The F**k Up").

- Även om det är en del tunga ämnen på plattan, så handlar det här albumet mycket om att hitta tillbaka till att musik är kul och till glädjen i skapandet. Jag ville återfå känslan jag hade när jag startade mitt första band, när det enbart handlade om musiken och inte allt annat runt omkring som egentligen inte har med själva musiken att göra. Jag ville återskapa känslan jag hade när jag bara var en ung liten tjej som bodde i en liten by och repade i mina föräldrars källare. Jag kände mig väldigt malplacerad och drömde om att en dag stå på stora scener världen över, säger Felin.

Felin, eller Elin Blom som hon egentligen heter, växte upp i en mindre stad i finska Österbotten. Hon kände tidigt att hon inte passade in och barndomen präglades av utanförskap. Men det hindrade inte Elin från att drömma stort, det blev snarare en drivkraft. Elin fick dock tidigt sin revansch - redan som 16-åring hade hon hunnit med att både ha tävlat i finska motsvarigheten till Melodifestivalen och kammat hem en sjätteplats i svenska Idol. Efter det gick resan vidare till Los Angeles där hon utvecklades som artist och låtskrivare. Numera bor Elin i Stockholm och skapar musik under artistnamnet Felin. Och än idag drivs hon av revansch.

- Det här albumet riktar sig till alla "misfits" där ute, de som aldrig känt att de passade in. Spela plattan på högsta volym, skrik ut din frustration. Låt aldrig någon säga åt dig vad du ska göra eller vem du ska vara. Var dig själv. För ingen lever för evigt. Men låt oss bara ha en jäkla bra tid medan vi är här och förhoppningsvis lämnar vi världen lite bättre än när vi fann den, säger Felin.

Felin är en artist som ska ses live. Med sin punkiga energi och starka scennärvaro lämnar hon ingen oberörd, något Felin visade prov på när hon i vintras var support till Royal Republic på deras Sverigeturné. Framöver väntar egna spelningar, och redan ikväll äntrar Felin scenen på Nosh & Chow i Stockholm där albumsläppet firas med stor releasefest.

Lyssna på hela albumet "Whatever" här.

Följ Felin

Instagram I Facebook i TikTok I YouTube I Spotify