Hurts album cover, "Faith"

NYTT ALBUM. Utlämnande och högst personligt - idag släpper Hurts sitt femte album "Faith"

Idag släpper brittiska avantgarde-duon Hurts sitt femte album, “Faith”, som är resultatet av två års arbete med det mest utlämnande och personliga material de någonsin skrivit. Hurts överraskar igen och deras passion för förnyelse och innovation hörs på låtarna som dyker djupt ner i människans inre; det är ödsligt och mörkt med oerhört vackra arrangemang, där bandet bjuder på bitterljuva glimtar från sin musikaliska värld.

LYSSNA HÄR

Albumet “Faith” föddes ur en kris. Adam Anderson har redan tidigare öppet berättat om sin kamp med psykisk ohälsa i text och musik. Han delade även med sig kring ångest och depression i ett öppet brev 2017. Theo Hutchcraft, duons sångare, har också han tampats med psykisk ohälsa, som varit så allvarlig att det var osäkert om bandet skulle klara krisen.

If you’d have told me when we started it, how coherent, powerful, and authentic it is, many months later, I probably wouldn’t have believed you. “At one stage, I thought we had no chance.” säger Adam om albumprocessen.

Vidare berättar Hutchcraft “There’s been very little compromise in the making of this album, very little lack of attention to detail. We believed that if we did what we wanted to do, how we wanted to do it, and didn’t compromise ourselves, that would come through. We just had to have the belief.”

Hurts har aldrig slutat förnya sig och “Faith” visar än en gång på deras förmåga att ta ett relaterbart ämne, göra det abstrakt och servera det i ljudform. De höjer återigen ribban och visar varför de är en av de viktigaste grupperna som dykt upp från Storbritannien under 2000-talet.

Hurts i SoMe

Theo i SoMe