"Psykisk ohälsa är lika farligt som cancer" - Mustasch startar kampanjen #whatiswrong

Det svenska hårdrocksbandet Mustasch vill lyfta locket på det tabubelagda ämnet självmord och belysa det faktum att många av de som begår självmord är unga män. I samband med att bandet släpper nya singeln "What Is Wrong", startar Mustasch även kampanjen med samma namn. Ambitionen är att få män som mår dåligt att våga söka hjälp.

#whatiswrong

"Att vara en ung man idag är förvirrande. Könsrollerna är svårare än någonsin att hantera. Självmord bland unga män ökar. Denna utveckling måste stoppas!

Jag har själv tre döttrar och uppskattar förstås de kampanjer som belyser unga kvinnors situation. Samtidigt blir det mycket skuldbeläggning på män, bara för att de är män. Det faktum att självmord är den vanligaste dödsorsaken bland unga män visar ju att det är farligare att födas som man än att åka bil.

Män förväntas att vara starka, att ta all skit som skickas i deras väg. De söker inte hjälp för att inte verka svaga. Att få män att söka hjälp måste vara vår prioritet tills denna epidemi är utplånad. Psykisk ohälsa är lika farligt som cancer.

Vi i Mustasch kör nu en kampanj för att sprida kunskap i ämnet, för att öppna allmänhetens ögon. Du känner en ung man som behöver hjälp, alla gör det. Vet du hur din son mår? Är du säker på att han inte svävar i livsfara just nu?

Vi vill att alla män ska veta att det är en styrkehandling att söka hjälp. Du är inte svag för att du mår dåligt. De som överlever depression lever ofta ett bra liv efteråt.

Kampanjen heter #whatiswrong

Samtidigt släpper vi låten med samma namn. Låten blir vår kampsång. För unga män."

- Ralf Gyllenhammar, Mustasch

Singeln "What Is Wrong" släpps den 3 maj. Samma kväll spelar Mustasch på Gröna Lund i Stockholm. Bandet kommer bland annat att premiärspela låten live samt prata om kampanjen.

Mustasch online:

HemsidaFacebookInstagram