Original motion picture soundtrack Glaciär av Långbacka/Bådagård.

SOUNDTRACK. Långbacka/Bådagård gör musiken till Läckbergs storsatsning 'Glaciär' - släpps idag

I september 2020 framträdde duon Långbacka/Bådagård i SVT:s Go’Kväll. Några dagar senare kom ett oväntat mail - från regissör Baker Karim, som föll direkt efter att ha sett dem i TV-programmet.

- Han frågade kort och gott om vi var intresserade av att skriva musik till hans nya film Glaciär, säger Matilda Bådagård.

- Samma dag hade jag och Matilda haft ett möte där vi ställt oss frågan ”vad vill vi göra nu?”, fyller Maja Långbacka i. Vi hade på kort tid gjort två fullängdsalbum och turnerat. Vi längtade efter att ta en ny väg kreativt, att få jobba på ett nytt sätt. Så Bakers förfrågan var som om han läst våra tankar!

LYSSNA PÅ SOUNDTRACKET HÄR

Långbacka/Bådagård blev inbjudna till inspelningsplatsen då filmen fortfarande var i sin linda. Under månaderna som följde komponerade duon parallellt med att filmen spelades in. Idéer växte fram som kunde testas direkt när en scen var inspelad. Musiken har därför blivit totalt integrerad i filmen. Ljudvärlden kring Glaciär låter inte som filmmusik som vi är vana att höra den.

- Det var otroligt modigt och intuitivt av Baker Karim att bjuda in oss så tidigt i processen. Han har en enormt stark känsla för vart han vill gå kreativt och att vår musik passade in i hans vision känns väldigt roligt, säger Matilda.

Samtidigt har duon, i tätt samarbete med Karim, velat göra musiken till Glaciär unik och genomtänkt. Instrumenteringen är begränsad till enbart stråk och röster. Dock är allt tillskruvat i produktionen, som alltid när Långbacka/Bådagård jobbar tillsammans. Tonspråket är nordiskt utan för den skull låta som renodlad folkmusik.

- Vi har verkligen försökt vara oss själva och komponera på det sätt vi gör, säger Maja. Filmen handlar om ensamhet och längtan efter att mötas. Vilka blir vi när vi isoleras från varandra? Det har varit otroligt spännande att gestalta det musikaliskt. Och att göra det i en tid av pandemi, då isolering är en verklighet för oss, har bidragit till att detta uppdrag för alltid kommer kännas som ett av de mest speciella i våra karriärer.

Filmmusiken till Glaciär släpps den 30 april, då även filmen har premiär (Viaplay).

Filmen är producerad av Bad Flamingo, produktionsbolaget som startades av Camilla Läckberg, Alexander och Baker Karim. “Glaciär” är bolagets första filmproduktion och har Lena Endre och Alexander Karim i huvudrollerna.

HÄR i vår spellista på Spotify hittar du aktuell musik från oss.

Birgitta Haller | Clap Your Hands AB