Ur "Mistfall"

SPEL, SERIE & MUSIK. Succéspelet Star Stable Online blir internationell tv-serie

Online- och mobilspel. Böcker. Musik. Artister. Det svenska häst-och äventyrsspelet Star Stable gör succé världen över. Nu expanderar det framgångsrika bolaget sitt universum ytterligare och storsatsar på animerad dramaunderhållning. I december är det premiär för ”Mistfall” - en miniserie som utspelar sig i Jorviks magiska värld.

SE TRAILER HÄR. <<<

"Mistfall" är skriven av kanadensiska Alice Prodanou, Emmy-belönad manusförfattare som är känd för bland annat den animerade filmen "Hotell Transsylvanien". Den nya miniserien bygger på ett samarbete mellan Star Stable Entertainment och animations- och licensieringsbolaget Ferly, grundat av några av skaparna av Angry Birds.

- "Mistfall" innebär att vi tar ännu ett steg på resan från spelsuccé till internationellt varumärke inom underhållning riktat mot unga tjejer. Med tv-serien skapar vi ännu en dimension av vår magiska värld Jorvik fylld av hästar, äventyr och vänskap. En magisk plats där varje tjej kan bli hjälte i sitt eget äventyr, säger Taina Malén, ansvarig för affärsutveckling vid Star Stable Entertainment AB.

Star Stable är ett unikt fenomen och är i dag den största spelbaserade internationella underhållningsplattformen riktad mot unga tjejer. Och bolaget lever som de lär - över hälften av medarbetarna på Star Stable Entertainment är kvinnor.

Ledmotivet i nya serien "Mistfall" görs av ingen mindre än Star Stables egen stjärna - svenska Nomi Bontegard. Nomi började sin resa hos Star Stable som 3D art intern och är numera anställd som 3D Designer och Game Artist. Hon är även musiker och artist i både onlinespelet och i den riktiga världen.

En annan svenska som hörs i serien är Matilda Källström som är känd från Star Stables sociala medier som YouTube-profil, influencer och kreatör. Övriga röster görs av en samling internationellt etablerade skådespelare.

– Vårt mål är inte bara att använda välkända karaktärer från spelet, utan att koppla samman de olika plattformarna. I dag är vår musiksatsning en del av våra miljoner spelares spelupplevelse och vårt mål är att integrera "Mistfall" på samma sätt. Vi vill stärka relationen ytterligare med våra spelare och samtidigt nå ut till nya målgrupper, avslutar Taina Malén.

"Mistfall" sänds i tio avsnitt via Star Stables kanal på YouTube, med premiär i december.

Om Star Stable:

Star Stable Entertainments produkter har 1,4 miljoner spelare totalt varje månad, Star Stable Online spelas i 180 länder och finns tillgängligt på 14 olika språk. Musik från Star Stable Music har strömmats över fem miljoner gånger.

Spotify