STÖDGALA. Artister arrangerar stödgalan “Hjälp Ukraina!” i samarbete med Frälsningsarmén 20 mars i Stockholm

Artister arrangerar stödgalan “Hjälp Ukraina!” i samarbete med Frälsningsarmén
20 mars kl 18:00, Templet, Östermalmsgatan 69, Stockholm

>>> KÖP BILJETTER HÄR <<<

Konserten kommer även streamas live via Frälsningsarméns YouTubekanal, med möjlighet att skänka pengar via Swish.
Se konserten live här:

Kvällens värd: Bob Hansson

Artister:

Andreas Mattsson
Anna Järvinen
Anna Stadling & Helene Sjöholm
Caroline af Ugglas
Clara Klingenström
Eric Palmqwist
Grant
Jonathan Johansson
Stefan Sundström & Päyam
Östersjön

Torsdagen den 24 februari vaknade Europa till ljudet av krig. Lika plötsligt som kriget kom väcktes människornas engagemang.

– Det är helt overkligt att det är krig i Europa. Jag är ju från Gotland. Vi har mycket gemensamt med Ukraina, inte minst genom Gammelsvenskby i södra Ukraina, där många fortfarande talar svenska. Det satte igång en massa tankar hos mig, säger Eric Palmqwist, sångare och låtskrivare, vars senaste skiva “Värmen” släpptes samma dag som krigsutbrottet.

Under ett samtal med vännen Magnus Helmner började de fundera på vad de själva kunde göra. Plötsligt hade idén om en stödkonsert kläckts och börjat växa.

Sedan gick det fort: ett dygn senare hade de ordnat lokal och samarbetspartners i form av biljettåterförsäljare. De första artisterna tackade ja. Ytterligare något dygn senare var programmet klart. Jonathan Johansson, Clara Klingenström, Anna Stadling och Helén Sjöholm och Andreas Mattsson är bara några av dem. Alla inblandade ställer upp gratis.

– Vi är överväldigade. Ofta är det ganska slitigt att dra ihop en sådan här grej, men här har vi hittat hjärtat tillsammans, säger Magnus Helmner.

Konserten äger rum på Templet, Frälsningsarméns hus på Östermalm. Arrangörerna är väldigt glada och de har tagit emot med öppna armar.

– Frälsningsarmén har en tradition och en tydlighet i sitt sociala arbete. Det spelar ingen roll vad man själv tror, de är bara tacksamma för att alla vill hjälpas åt, säger Magnus Helmner.

Medlen som samlas in går oavkortat till Frälsningsarméns stödinsamling.

– Det som är bra med deras insamling är att de redan har ett fungerande socialt arbete i Ukraina som de nu har steppat upp ytterligare. De har logistik för det som händer. Vi har imponerats av att pengarna används väl till det som folk vill att pengarna ska användas till, säger Magnus Helmner, som förutom att själv vara artist också jobbat som samordnare och projektledare för att stötta utsatta i Stockholm.

– Jag har tidigare jobbat med hemlösa, tiggare och flyktingvågen, saker som skapat olika sorters känslor. En del vill engagera sig, andra vill blunda, en del vill bli irriterade. Men det är något med den här situationen, att det bara är två och en halv timme bort om man bor i Stockholm. Det blir på riktigt, säger Magnus Helmner.

Förutom att samla in pengar ser arrangörerna konserten som ett tillfälle för människor att få samlas och mötas.

– Många känner sig ensamma och rädda. Musiken har en come together-känsla, att vi kan få samlas runt den. Och den ger oss möjlighet att få bry sig om det lilla man kan. Det finns ett värde som inte går att mäta i pengar, säger Eric.

– Man gör musik för att man är berörd eller att man vill beröra. Alla vi som uppträder kommer att gå ut “nakna” på en scen, för att vi känner det här engagemanget. Det blir en konsert som, hoppas vi, kan ge lite hopp, säger Magnus och Eric.

”Konserten Hjälp Ukraina – Konsert till förmån för folk i nöd” äger rum den 20 mars, klockan 18.00.

Konserten kommer även att streamas live via Frälsningsarméns YouTube-kanal. med möjlighet att skänka pengar via Swish.

>>> KÖP BILJETTER HÄR <<<

Vill du ge en gåva?
Swisha direkt https://bit.ly/Hjälp_Ukraina eller till 9004805 | Plusgiro: 900480-5 Märk "UKRAINA".

Läs mer om Frälsningsarméns insatser på plats i Ukraina HÄR

Konserten arrangeras av Eric Palmqwist & Magnus Helmner i samarbete med Frälsningsarmén, Clap Your Hands AB, Biljettkiosken, Stagefright AB, Sthlm Stage & Music, Kulturreklam, Derry Philip Film Agency.

HÄR i vår spellista på Spotify hittar du aktuell musik från oss.

Birgitta Haller | Clap Your Hands AB