VINYL & JUBILEUM. Lisa Ekdahl firar 30 år sedan debuten med sitt första album på vinyl och jubileumsturné

I år är det 30 år sedan Lisa Ekdahls självbetitlade debutalbum släppes och för att fira detta släpps idag skivan för första gången på vinyl (Warner Music). Det var en debut som nästan över en natt gjorde henne till en av vårt lands allra största och mest respekterade artister.

Lisa Ekdahls ikoniska debutalbum från 1994 har en både självklar och inflytelserik plats i den svenska musikhistorien. Genombrottet var omedelbart och det är inte svårt att förstå varför. Få debutanter har haft en så tydlig vision som Lisa Ekdahl. Med hennes unika fusion av svensk vistradition och jazz erövrade hon inte bara toppen av musiklistorna utan även hjärtat hos miljontals svenskar. Att få det svåra att verka enkelt är en konstform i sig, och få har balanserat på den linjen med samma grace, lätthet och självklarhet som Lisa.

LYSSNA PÅ DEBUTSKIVAN HÄR

”Det finns tydligen dom som är trötta på sina gamla dängor, och så finns jag.
30 år av kärlek från världens finaste publik gör att ”Vem vet” ständigt reinkarneras och får nytt liv och nya lyssnare.
Att slå igenom över en natt som jag gjorde 1994 är en sak.
Att fortfarande känna sig overkligt pirrig och inspirerad 30 år senare känns ännu mer som ett under.
Och apropå just ”Vem vet” vet jag fortfarande inte så värst mycket om nånting.
Att veta vad man gör är så överskattat. Och oftast bara en illusion. Ingen vet vad som pågår.
Är det inte rätt ljuvligt ändå?
Det här jubileet känns som livets present. Så kul!”

Sedan debuten har Lisa Ekdahl inte bara släppt ytterligare nio fantastiska album utan också blivit en internationell stjärna. Hon förblir en artist i ständig rörelse och har kontinuerligt fortsatt att utveckla sitt konstnärskap och utforska nya musikaliska territorier.

30-årsjubileet är självklart en anledning att fira, och förutom vinylutgåvan gör Lisa Ekdahl en omfattande Sverigeturné i vår, ”VEM VET Vintage Tour”, där fokus kommer att ligga på det album som inte bara förändrade hennes eget liv utan också svensk musikhistoria.

Turnén kommer att pågå från 3 april till 28 april - för mer information och biljetter se HÄR

FACEBOOK | INSTAGRAM | HEMSIDA | SPOTIFY