Näthandeln bromsas av leveransen visar ny undersökning

Svenskarnas handel på nätet skulle öka om leveranserna blev smidigare, visar en ny undersökning genomförd av Claremont. “Logistiken motarbetar konsumenten”, säger Anders Söderman, affärsområdesansvarig för Digitala Affärer på Claremont.

Tre av fyra svenskar skulle handla mer på nätet om de hade möjlighet att välja plats och tid för leverans. I Dagens Nyheter berättar Anders Söderman mer om logistikens inverkan på svensk näthandel och menar att den osmidiga leveransen hämmar e-handelsutvecklingen.

–  Om inte Postnord tar tag i denna viktiga fråga kommer andra aktörer att ta bollen, menar han.

Idag pratar de transportbolagen om drönare och självkörande bilar. Istället vill Anders se lokala distributionscentraler där kunderna betalar för att få varor man köpt från olika företag utkörda på en viss dag och tid. Då skulle matvaror, elektronik och kläder kunna komma i samma leverans.

– Det är inte en jättedyr operation men det kräver en del investeringar. Men de rätta aktörerna borde kunna få lönsamhet i en sådan här affär, säger han.

Läs hela artikeln samt Postnords VD Håkan Ericssons svar här.

• digitala affärer

• Västra Götaland

Claremont hjälper kunderna i den digitala verkligheten och genom högkvalitativa Management och IT-konsulttjänster förverkligar vi deras potential. Vi stöttar kunderna genom alla faser av deras förändringsresa; från digital strategi och analys, under genomförandet och givetvis i förvaltningen av lösningen. Claremont har utsetts till Superföretag av Veckans Affärer 2015 och till Gasellföretag 2015, 2014 och 2013. Läs mer på www.claremont.se.

Anders Söderman

Head of business area Marketing and Commerce +46 70 003 96 60