Marmorerade skyltar / fastighetstregister till Folksamhuset i Stockholm

Arkitektkontoret 2BK skickade oss en förfrågan rörande ett komplett skyltkoncept. Skyltkonceptet skulle bestå av exteriöra fasadskyltar så väl som interiöra skyltar.

Arkitektkontoret informerade sin kund Newsec, förvaltaren av den fastighet där skyltarna i senare skede skulle monteras, om att vi kunde tillmötesgå och även slutföra hela förfrågan i fysisk form. Newsec valde därefter att starta ett samarbete med oss och därmed startade vi upp en förstudie för att exakt utreda val av material och produktiontekniksalternativ såsom marmorering etc.

Newsec förvaltar bland annat Folksams kommersiella fastighetsbestånd i Stockholm, Eskilstuna, Västerås och Helsingborg sedan år 2007 och därmed även aktuell fastighet. Folksamhuset, det 28 våningar höga kontorshuset vid Skanstull på Södermalm i Stockholm som stod klart år 1960.

Då, och nu ett landmärke som utgör en del av Stockholms siluett.

Vi noterade på plats att den strama arkitekturen hade omfattade inslag av marmorpartier, både golv och inramningar runt hissar och dörrar är i kolmårdsmarmor. För att ta skyltarna skulle harmonisera med arkitekturen valde vi att presentera interiöra skyltar med klassisk handmålad marmorering som har fått lite av en renässans idag.

Marmorering är ett sant hantverk, efter att vår konstnär varit på plats, besiktigat och fotograferat de befintliga marmorpartierna för att säkerställa att de marmorerade skyltarna skulle få rätt struktur, färg etc. kunde arbetet ta form. Marmorering är en teknik inom måleri som innebär att man med färg och penseldrag kan åstadkomma en imitation av till exempel marmor.

Efter slutförd förstudie valde Newsec att beställa exteriöra och interiöra skyltar och där ibland de marmorerade skyltarna.

Bildkollaget visar framtagen bottenplatta som ska förses med distansmonterade härdade glasskivor framför och exempel på yta för montage av dito marmorerad skylt.

• entréskyltar
  • marmorerade skyltar