Clarion Collection går i bräschen - blir världens första hygge hotellkedja

Clarion Collection går i bräschen - blir världens första hygge hotellkedja

Clarion Collection var den första kedjan som Petter Stordalen förvärvade på 90-talet. Hotellkedjan gick då under namnet Home Hotels som sedermera fick namnet Clarion Collection. Nu går kedjan i bräschen och skapar ett unikt branschkoncept med det skandinaviska “hygge” som plattform. Till sin hjälp har hotellkedjan en “Director of Happiness” som ska vidareutveckla det nya konceptet och implementera det hos medarbetarna.

Undersökningar pekar på att majoriteten av människor flyr den ständiga tillgängligheten. Vi önskar, tvärtemot tidigare, att “avdigitaliseras” och istället söka oss till lugna oaser som erbjuder äkta avkoppling. Nu förstärker hotellkedjan Clarion Collection positionerna med syfte att skapa dessa rofyllda platser och samtidigt erbjuda “hygge upplevelser” på samtliga 49 hotell.

- Clarion Collection-kedjan har alltid haft en speciell plats i mitt hjärta då det var min första. Men också för att nästan samtliga hotell är historiska byggnader där var och en representerar en egen unik berättelse. Clarion Collection och hygge känns som en “match made in heaven” då hygge är en filosofi och livsstil som går helt i linje med det kedjan står för. Till exempel det unika matkonceptet med fika och kvällsmat, som vi inte sett någon annan hotellkedja erbjuda fullt ut, säger Petter Stordalen, grundare Nordic Choice Hotels.

Hygge är en filosofi och livsstil som handlar om att sätta guldkant på tillvaron, att förstå vikten av enkelhet och ta sig tid till att varva ner. På Clarion Collection innebär hygge att man säkerställt leverans och kvalitet både gällande produkt och service. Det populära matkonceptet där gästerna bjuds på både frukost, fika och kvällsmat har uppgraderats. Musiken är noga utvald, färg och ljussättning har ändrats för att i största mån skapa utrymme för njutning och avkoppling.

- Ordet “hygge” var det näst populäraste ordet 2016 i Oxfords Dictionary, efter “brexit”. Idag hittar du över 5 miljoner träffar på “hygge”, ett ämne som berör och väcker positiva känslor. Vi har alltid varit “hygge” men nu har vi paketerat om vårt erbjudande för att bättre kunna tillmötesgå våra gästers behov, säger Øyvind Alapnes, kedjedirektör Clarion Collection Hotel. Han fortsätter:

- Vi har hämtat mycket inspiration från forskaren Meik Viking, CEO at the Happiness Research Institute som också är författare av “the little book of Hygge”. Boken har sålts i över 1 miljon exemplar och översatts till 26 språk. Meik som ofta anlitas som expert och föreläsare i internationella sammanhang är en frekvent resenär. Att stämma av våra tankar med honom innan launch kändes som en självklarhet, fortsätter Øyvind.

För att säkerställa att det nya konceptet implementeras både på hotellen och hos medarbetarna finns numera en Director of Happiness.

- Min roll är att arbeta med arbetsglädjen hos våra medarbetare. Det är ingen hemlighet att lycklig personal skapar lyckliga gäster, säger Rebecca Wodajo, Director of Happiness Clarion Collection Hotel.

Clarion Collection hamnar i topp både när det gäller nöjd personal, ENPS och gästnöjdhet, NPS. På Clarion Collection hittar man också största antalet Nordic Choice Club medlemmar.

För mer information, kontakta:

Øyvind Alapnes, kedjedirektör Clarion Collection Hotel
oyvind.alapnes@choice.no, +47 911 32 044

Rebecca Wodajo, director of Happiness Clarion Collection Hotel
rebecca.wodajo@choice.se  +46 73-060 91 69

Ämnen

Clarion Collection är en samling personliga och rofyllda hotell med äkta hyggekänsla och mycket omtanke. De har ett unikt koncept där frukost, fika och kvällsmat alltid är inkluderat. Clarion Collection har vunnit åtskilliga priser för bästa servicehotell i Norden.

Clarion Collection har 20 hotell i Norge, 28 i Sverige och 1 i RIGA. Q1 2021 öppnar CLARION COLLECTION TAPETFABRIKEN i SICKLA, STOCKHOLM.

Pressbilder finner du här.

Richard Svartvik

Presskontakt Director of Operations Sweden +46 703 42 20 91
Cecilia Flodin

Presskontakt +46 70 230 19 14

Clarion Collection® Hotel - för härliga hotellupplevelser

Clarion Collection® Hotel är en samling personliga och rofyllda hotell med varm atmosfär och mycket omtanke. De har ett unikt matkoncept där de bjuder på frukost, fika och kvällsmat. Hotellkedjan har vunnit åtskilliga priser för bästa servicehotell i Norden.
Clarion Collection® Hotel har 21 hotell i Norge och 30 i Sverige.

Clarion Collection
Evenemangsgatan 48