Pernilla Johansson tilldelas Elise Lindqvist-priset 2017

Pernilla Johansson, General Manager på Clarion Hotel Arlanda Airport tilldelas Elise Lindqvist-priset 2017 för sitt arbete med att främja och skydda utsatta människor.

- Priset går till någon som gör fantastiska gärningar, någon som förtjänar det och det gör Pernilla, säger Elise Lindqvist, författare, volontär och grundare av Elise Lindqvist-priset.

Pernilla Johansson har genom åren arbetat som chef på olika hotell och hennes mål har alltid varit att påverka verksamheten där hon är, när det kommer till trafficking och prostitution.

- Det är en stor ära och jag är otroligt tacksam! Det är också en bekräftelse på att allt jag gör och har gjort, gör skillnad. Hotellen i Sverige har blivit en ofrivillig arena för vår tids slavhandel, och det är viktigt att vi tar vårt ansvar, säger Pernilla Johansson, General Manager Clarion Hotel Arlanda Airport.

I samarbete med branschorganisationen Visita och Länsstyrelsen deltog Pernilla i framtagandet av en informationsfilm som används i utbildningssyfte. I filmen får hotell- och taxipersonal verktyg för hur de ska agera vid misstanke om prostitution.

Clarion Hotel Arlanda Airport har sen 2016 mål att utbilda personalen på hotellet i anti-trafficking. En utbildning som Pernilla själv håller i några gånger om året.

- Det handlar om att hotellpersonalen ska veta vad de ska göra om de tycker att något är konstigt, och att de skall lära sig att känna igen signaler. Dessa signaler kan leda till att polisen gör tillslag och att organisationer som Talitagår in och räddar personer som är fast i prostitution. Dessa personer kan jag förhoppningsvis sen hjälpa in i arbetslivet. Tillsammans kan vi motverka trafficking, det är jag övertygad om, säger Pernilla.

Om Elise Lindqvist-priset
Det var förra året, på Elise Lindqvists 80-årskalas, som ett pris instiftades i Elises namn. Priset ska uppmärksamma och hedra människor och organisationer som genom sitt arbete främjar och skyddar utsatta människor. Elise Lindqvist har fått smeknamnet "Ängeln på Malmskillnadsgatan" för sitt långsiktiga arbete mot prostitution, där hon ger sig ut i centrala Stockholm på nätterna med kärlek och bullar. Elise har medverkat i P1 sommar och utsågs 2015 till Svensk Hjälte för sitt arbete mot prostitution.

Priset är framtaget i samarbete med Kosta Boda, designern Sara Woodrow och Scandinavian Human Rights Lawyers.

- Motivet är ett par änglavingar och för mig finns det ingen starkare symbol än det för en person som går ut och hjälper andra, säger Sara Woodrow, som designat priset.

Clarion Hotel Arlanda Airport är en del av hotellkoncernen Nordic Choice Hotels som driver ett stöttande projekt tillsammans med UNICEF. Projektet heter Sweet Dreams och hjälper barn som är utsatta för människohandel i Kambodja. Detta är ett projekt där man som gäst bidrar genom att bo på något av hotellen i koncernen.

För mer information kontakta:
Pernilla Johansson, vd Clarion Hotel Arlanda Airport, pernilla.johansson@choice.se, 070-276 46 47

• samhällsansvar
  • arlanda

Clarion Hotel Arlanda Airport, Skandinaviens närmaste mötesplats. Ett levande förstklassigt hotell, i hjärtat av Arlanda flygplats för möte, konferensevent, kongress och upplevelser. Med en himmelsk utsikt. En plats där hela världen möts i en internationell miljö av konst, musik och design. Hotellet rymmer 414 hotellrum, 44 möteslokaler, gym, relax och utomhuspool samt restaurang Kitchen & Table by Marcus Samuelsson, som kombinerar Manhattans smaker med svenska råvaror.

Med ett unikt läge vid kommunikationernas mest centrala punkt i Sverige. Mitt på Arlanda och Sky City, med Arlanda Express, SJ, Flygbussarna samt pendeltåg från både Stockholm och Uppsala rakt in i Arlanda och Sky City så behöver ingen spilla tid i onödan.

.........................................................................

Clarion Hotel är levande mötesplatser, centralt belägna konferens-, event, och affärshotell, drivna av passion. Sju år i rad har Clarion Hotel blivit utsedd till Sveriges bästa hotellkedja genom Grand Travel Award, ett pris som röstas fram av 1200 resesäljare. Clarion Hotel tillhör hotellkoncernen Nordic Choice Hotels. Mer information om Clarion Hotel.