Neighbourhood talks #1 - Whippet Lab

Runt hörnet från Clarion Hotel Stockholm ligger Whippet Lab restaurant and Social Justice Club. En nytänkande bar och restaurang med jämställdhet, aktivism och craftöl i fokus.
Krogen drivs av de båda vännerna - kocken VS Brodie, ursprungligen från Detroit USA, och genusforskaren Jami Weinstein med ursprung i New York, USA. Restaurangen erbjuder vegetarisk mat och fiskrätter från en säsongsbetonad, roterande meny och i baren erbjuds 12 kranar från små lokala, nordiska och baltiska bryggerier. Här görs även egen öl i en brygginkubator i den innersta delen av restaurangen och i höst finns nu ett datum inplanerat för att brygga öl tillsammans med Clarion Hotel Stockholm.

- Vi träffade Jami och VS på vår Harvest lunch den 24 augusti och kände direkt att vi gärna ville göra något ihop. Deras sätt att tänka kring jämlikhet och dryckeshantverk är inspirerande och våra verksamheter strävar åt samma håll gällande lokal samverkan och jämställdhetsarbete, säger Frida Berglund, Event Manager på Clarion Hotel Stockholm.

Ölen planeras att bryggas i oktober och kommer möjligen att innefatta även en tredje lokal restaurang för att förtydliga det lokala samarbetet ytterligare.

Vi välkomnar alla sorter av grannsamarbeten och Clarion Hotel Stockholm är ett företag med tydliga värderingar kring jämställdhet och jämlikhet som vi kan relatera till. Det ska bli väldigt spännande att se vad vi kan göra ihop, säger Jami Weinstein, grundare av Whippet Lab.

Whippet Labs arbete med jämställdhet har resulterat i deras projekt - The Social Justice Club. En del av restaurangens eventkalender som syftar till att lyfta frågor rörande jämställdhet och allas lika värde och samtidigt kunna samlas kring god mat och dryck. En ide som ursprungligen kommer ifrån en reaktion på "de traditionella herrklubbarna för eliten i USA", enligt Jami Weinstein.

-Vi ville skapa en Social klubb för all typer av människor där vi diskuterar och agerar kring viktiga ämnen samtidigt som vi faktiskt kan njuta av god mat och dryck, fortsätter Weinstein

Här har restaurangen organiserat event såsom feministiska bryggkvällar, filmkvällar och debattforum för alla som är intresserade av att lära sig mer om social rättvisa.  Läs mer om Whippet Lab restaurant & Social Justice Club här.

Ölsamarbetet med Clarion Hotel Stockholm och Whippet Lab kommer att släppas i samband med ett event på Clarion Hotel Stockholm i november och mer information om detta kommer att publiceras på hotellets sociala medier under hösten.

För mer information kring hotellets lokala samarbeten:

Frida Berglund, Event Manager
Frida.berglund@choice.se