Clarion Hotel Stockholm först med klimatkompenserade hotellnätter

Clarion Hotels fortsätter med sin klimatsatsning och erbjuder nu klimatkompenserade hotellnätter, middagar och konferenser med hjälp av Tricorona. Det första hotellet som erbjuder detta i Sverige är Clarion Hotel Stockholm. För mindre än fem kronor kan hotellgästerna klimatkompensera sin vistelse.

För att klimatkompensera sin vistelse på Clarion Hotel Stockholm har hotellet beräknat den klimatpåverkan man som gäst har när man bor en natt, konfererar eller att äter på hotellets restauranger. Gästerna kan välja att klimatkompensera vid bokningstillfället alternativt direkt på plats i receptionen. På kvittot kommer det att finnas med en rad där det redovisas hur mycket gästen betalt i klimatkompensation.

− Vi på Clarion Hotel Stockholm ska börja klimatkompensera våra egna tjänsteresor. I samband med det initiativet upptäckte vi att det inte finns något hotell där gäster kan klimatkompensera för sitt boende. Därför ger vi nu våra gäster möjligheten att betala en klimatkompenseringsavgift för sin vistelse som går till det klimatprojekt vi valt att stödja, säger Marcus Majewski, vd för Clarion Hotel Stockholm.

Clarion Hotel Stockholm har länge arbetat med klimatkompensation, bland annat med energieffektivisering och införande av miljöstyrsystemet ISO 14001. Köp av klimatkompensation är ett erbjudande till gäster och konferensarrangörer. Tjänsterna har tagits fram i samarbete med klimatkonsultföretaget Tricorona Climate Partner. Det innebär att hotellnätterna, middagarna och mötesaktiviteter först har genomgått klimatberäkningar för att få reda på den klimatpåverkan de ger upphov till och sedan klimatkompenseras dessa utsläpp i motsvarande grad.

Klimatkompensationen kommer från koldioxidreducerande CDM-projekt (Clean Development Mechanism) och är FN-certifierat under Kyotoprotokollet samt genom Gold Standard, vilket garanterar att projektet ger bevisad klimatnytta och samtidigt bidrar till att stödja hållbar utveckling på lokal nivå. Projektet reducerar koldioxidutsläpp genom att ersätta kolkraft och innebär många positiva sidoeffekter såsom minskade luftföroreningar och bättre tillgång till el för den lokala befolkningen.

Clarion har valt att klimatkompensera genom det indiska biomassakraftverket Sri Balaji som ersätter fossila bränslen med jordbruksavfall som bränsle. Projektet bidrar även till många nya arbetstillfällen för lokalbefolkningen.

− Vi är mycket nöjda med Clarion Hotels klimatåtagande. Vi ser att denna typ av tjänster blir allt mer efterfrågade då det underlättar för företagen att göra klimatsmarta val, säger Per Egstam vd på Tricorona Climate Partner. Från och med nu vet alla som vill bo, äta eller konferera klimatsmart att man kan välja Clarion Hotel Stockholm för detta.

Vem kan köpa? Alla som bor på Clarion Hotel Stockholm
Vad kostar det? En gästnatt kostar ca 5kr att kompensera.
Hur gör man det? Gästerna kan välja att klimatkompensera vid bokningstillfället alternativt direkt på plats i receptionen.
Vad kompenserar det för? Det kompenserar den klimatpåverkan som en gästnatt, konferensgäst eller en måltid på Clarion Hotel Stockholm gett upphov till.
Vem är samarbetspartner? Tricorona Climate Partner

För mer information, kontakta:
Per Egstam, vd Tricorona Climate Partner, telefon 08-506 88 559
Marcus Majewski, vd Clarion Hotel Stockholm, telefon 08-462 10 00

Clarion Hotels har 20 förstaklasshotell i Norden och omsätter 1,7 miljarder SEK. Med hjälp av konst, musik och design skapar Clarion levande mötesplatser för affärs-, konferens- och fritidsresenären. Clarion ingår i Nordic Choice Hotels som har en total omsättning på ca 8 miljarder SEK fördelat på 169 hotell i Norden. Samtliga 169 Nordic Choice hotell är miljöcertifierat efter ISO 14001.