Vinnande bidrag på Marcus Samuelssons meny!

Vinnande bidrag på Marcus Samuelssons meny!

Nyligen arrangerade Kitchen & Table och Resfeber tävlingen ”Fun Dining New York”. Tävlingen gick ut på att de tävlande berättar för Marcus Samuelsson vilken rätt de önskar se på menyn i Kitchen & Table´s restauranger. Kitchen & Table är ett restaurangkoncept som rullas ut på Clarion hotellen i Sverige och Norge i samarbete med Marcus Samuelsson. Bidragen var många och kreativa, där mat från världens alla hörn tävlade om en eftertraktad resa till New York och ett besök på Marcus populära restaurang Red Rooster i Harlem.

Restaurangkonceptet Kitchen & Table hämtar inspiration från Manhattan i kombination med lokal smaker och råvaror. Det var en av anledningarna till att vi fastnade för den amerikanska favoriten Pecan Pie, eller Pecannötpaj som flera deltagare lämnat som förslag. Det vinnande bidraget föreslog Pecan Pie i kombination med något så typiskt svenskt som lingongrädde och tog därmed hem 1:a priset.

Vinnaren, Ann Karlsson från Djurås, får inte bara åka till New York utan kan även stoltsera med att hennes vinnardessert kommer att introduceras på samtliga Kitchen & Table restauranger i Sverige och Norge under 2014. Utöver resan får vinnaren även avnjuta ett besök på Marcus restaurang Red Rooster i Harlem och får på detta sätt en personlig anknytning till Marcus och Manhattan där vi hämtat mycket av inspirationen i vår meny.

Kitchen & Table är ett nytt restaurangkoncept i samarbete mellan Marcus Samuelsson Group och Clarion Hotels Norden. Konceptet har ett fokus på "Fun dining" istället för fine dining. Den första restaurangen öppnade på Clarion Hotel Arlanda i november 2012 och Kitchen & Table finns nu på 8 orter. Restaurangerna kommer att öppna på samtliga Clarion Hotels i Norden inom kort med undantag för Clarion Hotel Post och Clarion Hotel Sign som driver Norda Bar & Grill respektive Amercian Table, även dessa tillsammans med Marcus Samuelsson.

De vinnande bidragen och motiveringar publiceras på www.kitchenandtable.se

Stort grattis till det vinnande bidraget, snart på Kitchen & Table´s meny  – Pecannötpaj!