Clarion Hotel Draken.

Clarion Hotel Draken och Göteborg Film Festival inleder samarbete

I oktober öppnar Clarion Hotel Draken på Järntorget. Nu inleder Göteborg Film Festival och hotellet ett samarbete med målsättningen att profilera platsen som Nordens filmkulturella centrum med biograf Draken som dess hjärta.

Järntorget har sedan länge varit en central plats för Göteborgs kulturliv och i närmare 40 år har biograf Draken utgjort Göteborg Film Festivals nav. Nu i samarbete med Strawberry och nyöppnade Clarion Hotel Draken utvecklas områdets filmprofil ytterligare. På Clarion Hotel Draken kommer filmhistoria möta framtiden och under Göteborg Film Festival bli en arena för möten mellan publik, filmer, filmbransch och filmskapare i internationell toppklass.

– Det finns ingen bättre plats än biograf Draken. Älskad av såväl publik som filmskapare. Att biografen nu kompletteras med ett ambitiöst hotell med en vision att omfamna filmen och platsens historia skapar en enorm möjlighet för Göteborg Film Festivals framtida utveckling. Det ska bli fantastiskt att tillsammans med Clarion Hotel Draken och Strawberry skapa ett nav för filmkultur i Norden med centrum på Järntorget, säger Mirja Wester, VD, Göteborg Film Festival.

Genom att Göteborg Film Festival, Nordens största filmfestival och marknadsplats för film, flyttar in på Clarion Hotel Draken blir hotellet en central plats i den internationella filmvärlden och en självklar mötesplats för filmälskare.

– Järntorget i Göteborg är på många vis nordisk films hjärta. När vi nu bygger ett hotell där biograf Draken är byggnadens fundament så känns det både naturligt och fantastiskt kul att vi tillsammans med Göteborg Film Festival kan fortsätta vidareutveckla området. Tillsammans med de andra aktörerna inom kulturen så har vi förutsättningar att skapa en plats där film, musik, underhållning, mat och dryck blir navet för möten och upplevelser, säger Clarion Hotel Drakens VD Martin Wiholm.

Den 47:e Göteborg Film Festival invigs 26 januari 2024 på biograf Draken och Clarion Hotel Draken.