Det första, av flera, tillfället där innovativa yrkeskvinnor möts på VRÅ.

Clarion Hotel® Post i samverkan med konstnären Fanny Gentle och Mothers in Residence

Clarion Hotel® Post har, genom Sofia B Olsson och hennes samhällsinitiativ ‘VRÅ x Reframing’, främjat arbetsmiljön för kvinnor inom kockyrket. Som en del av hennes arbete vill hon skapa diskussionsforum för yrkeskvinnor med samma utmaningar. Därför skapas det nu en kväll tillsammans med Mothers in Residence (MiR), en ideell förening baserad i Göteborg som stödjer konstnärer i moderskap på hotellet.

På torsdag arrangeras en workshop för 20 inbjudna kvinnor på Clarion Hotel® Post och VRÅ. Kvällens syfte är att skapa ett forum för de två branscherna att diskutera, samverka och utbyta idéer. Kvällen arrangeras tillsammans med Mothers in Residence, och konstnären och designern, Fanny Gentle.

Det blir det första tillfället av flera, där Sofia B Olsson bjuder in innovativa yrkeskvinnor till VRÅ för att belysa deras verk och samverkan, och skapa en ny community.

– Våra branscher har samma utmaningar när det kommer till klimatet för kvinnor, och vi vill båda förändra och förbättra förutsättningarna genom att samverka. Jag ser fram emot diskussioner och kreativa förslag på hur vi kan anta utmaningarna vi står inför, säger Sofia B Olsson, Operations Manager på VRA som är beläget i hjärtat av Clarion Hotel® Post.

Mothers in Residence, ett konstnärligt community-projekt, är engagerade i att utforska nya idéer och samarbeten som hjälper konstnärer att balansera sitt yrkesliv med moderskapet. De har skapat lokala residensprogram och nätverk för att stödja konstnärer att underlätta åter etableringen i sitt konstnärliga arbete under småbarnsåren eller efter utmanande familjeförhållanden.

– På Morsdag 2023 tilldelades Mothers in Residence det prestigefyllda Ulla-Britt Henrikssons kulturstipendium, vilket möjliggjorde vår första internationella residens med Fanny Gentle, en konstnär och illustratör från New York. Samarbetet med Clarion Hotel® Post skapar en spännande koppling mellan konst och kommersiell verksamhet, där båda parterna deltar med äkta entusiasm. Vi ser så fram emot detta!, säger Anna-Maria Hedman, grundare av MiR.

Fanny Gentle är en konstnär, illustratör och designer som är bosatt i Brooklyn, New York. Hon kommer under två veckor ha sitt residens i Göteborg och ser möjligheter med hennes vistelse.

– Jag vill illustrera städer och upplevelser. I dessa digitala tider, där konstnärer möter osäkerhet om vår roll, vill jag framhäva mina personliga penseldrag och erfarenheter av mänsklighetens dagar, möten, smaker, dofter och intryck från en stad och dess människor. Som konstnär blomstrar jag i en miljö som utmanar och inspirerar mig. Jag kan sitta i en hotellobby en hel dag bara för att iaktta människor; det är något speciellt med atmosfären när man är på resande fot. Residenset i Göteborg kommer att erbjuda mig den perfekta ramen för att fördjupa mig i min kreativa process och utvidga mina kulturella intryck, säger Fanny Gentle.