Grace Spiegel på Clarion Hotel Sea U

Den internationella konstnären Grace Spiegel ställer ut på Clarion Hotel Sea U

Clarion Hotel® Sea U har sedan det öppnade varit fyllt med musik, foto, konst & design i världsklass. Nästa utställare kommer från Amsterdam. Under 3 månader kan man beskåda den internationellt uppmärksammade konstnären Grace Spiegels handplockade utställning “ Touch of the orient” med förtrollande orientaliska porträtt.

En djup beundran av 1600-talskonst, översatt till vår tids uttryck, är grunden för Grace Spiegels verk. Hennes mycket originella målarstil är inspirerad av den asiatiska konsten och antikviteterna som hon var omgiven av i sin ungdom. Resultatet är förtrollande porträtt av orientaliska kvinnor, såväl som ett och annat stilleben, med en intim, drömliknande kvalitet.

• Asiatiska kvinnor har något fridfullt, svårfångat och exotiskt i sina ansikten, helt annorlunda än det nästan jagade utseendet hos kvinnor i vår kultur. Dessa orientaliska fantasifigurer är fascinerande att måla.” säger Grace Spiegel.

Grace Spiegel etablerade en interiörbutik i Amsterdam 1993. Hon använde sin kärlek till textur, färg och tyg för att göra den framgångsrik och sålde verksamheten 2012, så att hon kunde koncentrera sig heltid på sin konst. Grace har studerat vid Haarlem Art Academy och paletten för hennes oljemålningar består av sex grundfärger (vit, svart, ockra, brun, blå och röd). Grace reste till Venedig i början av 2019 för att skapa ytterligare helt naturliga pigment för att komplettera hennes grundläggande palett. Den kombinerade paletten är en blandning av unika, extremt raffinerade toner som Grace applicerar med bara två penslar och hennes fingrar för att skapa magi på hennes dukar.

• Vi är stolta och glada att välkomna Grace till vårt galleri. Konsten är otroligt unik och ett måste att se om man är i Helsingborg. Vi känner också lite extra för Grace's konst genom att vi har vår restaurang AMA Nikkei Restaurant som är en hyllning till just den asiatiska havskvinnan “AMA, som fridyker efter ostron” säger Miri Sumiq, hotelldirektör Clarion Hotel SeaU.

För över 2000 år började fridykande kvinnor handplocka ostron och pärlor längst den japanska kusten. De blev hyllade nationellt för deras hårda arbete och detta var början på en bestående tradition. Dykarna fick namnet AMA, som på japanska betyder ”havskvinnor”. Idag har man uppmärksammat denna gamla teknik då det visat sig vara ett hållbart sätt att fiska. Det är därifrån restaurangen har fått sitt namn och dess ostron fångas av Lotta Klemming i Grebbestad på samma skonsamma sätt.

Utställningen hänger i lobbyn på Clarion Hotel Sea U från och med 1/3 till 20/5 2022.

Med sina 33 nordiska hotell med en omsättning på över 4 miljarder NOK erbjuder de en fullservice-upplevelse med lyxiga hotellrum, restauranger och barer med unika koncept, konferens och spa runtom i Norden. Som en del av Petter Stordalen-ägda koncernen Strawberry utmanar de sina branschkollegor, bl.a. genom att som första hotellkedja internationellt ta bort all användning av palmolja samt sätta rekord i användandet av mobila hotellrumsnycklar.