Sophia Allerth, Passion Manager och Hållbarhetsansvarig på Clarion Hotel Sign

Fjäderfri påsk på Clarion Hotel Sign

Inspirerade av två tredjedelar av Sveriges alla kommuner väljer nu Clarion Hotel att ta bort fjädrarna från påskpyntet för att uppmärksamma djurens välbefinnande.

Samtliga hotell inom Nordic Choice Hotels är med på initiativet som ursprungligen kommer från organisationen Djurens Rätt och som lett till att 210 svenska kommuner i år väljer att slopa fjäderpynt på offentliga platser.

- Fjädrarna kommer ofta från den storskaliga kalkonindustrin i USA där det finns allvarliga brister i djurskyddet. Det kan låta som en liten sak huruvida man har fjädrar i påskriset eller inte, men det har ganska stor betydelse eftersom både kommuner och företag ofta köper in saker i stora volymer. Att minska eller helt välja bort djurprodukter är ett sätt att ta ställning och inkludera djuren i sitt klimat- och hållbarhetsarbete. Det visar att det med ganska små medel går att göra skillnad, säger Moa Richter Hagert, kommunikationsansvarig på Djurens Rätt.

Trots att påsken blir fjäderfri kommer den ändå att uppmärksammas på Clarion Hotel Sign med trevliga aktiviteter för både stora och små gäster.

- Som en del av att vi hela tiden arbetar för att leverera Stockholms mest hållbara hotellupplevelse, är det bra att kunna ställa sig bakom detta initiativ för djurens välbefinnande. Påsken är så mycket mer än bara fjädrar. I år kommer såväl våra gäster som lokalbefolkningen att ha möjlighet att vara med på aktiviteter tillsammans med barn-karaktärerna Musse & Helium, badsugna barn är välkomna till vårt spa och vår restaurang Kitchen & Table Norrmalm dukar upp en påskbuffé man inte vill missa, säger Sophia Allerth, Passion Manager och Hållbarhetsansvarig på Clarion Hotel Sign.

Hållbarhet i fokus

Nordic Choice Hotels har varit en pådrivare inom branschen i hållbarhetsfrågor, bland annat genom att införa krav på MSC- eller ASC-certifiering av fisk och skaldjur och Europas första palmoljefria hotell. 2018 korades Nordic Choice Hotels för sjätte året i rad till vinnare av Sustainable Brand Index. I samarbete med WWF och norska Dyrevernalliansen gjordes det under 2010 egna riktlinjer för inköp av fisk, skaldjur och kött, med mål om att skapa en etisk och hållbar distributionskedja. Under 2019 ska samtliga hotell ta bort all onödig användning av engångsplast, och även påverka sina leverantörer till att ta bort så mycket onödig plast som möjligt.