Sofia B Olsson, Operativ Chef på restaurang VRÅ

Tore Wretmans guldmedalj till Sofia B Olsson på restaurang VRÅ, Clarion Hotel Post

Sofia B Olsson Operativ Chef på restaurang VRÅ på Clarion Hotel Post i Göteborg, har tilldelats den ärofyllda guldmedaljen - Tore Wretmans guldmedalj av Svenska Kockars Förening. Sofia är av många kockar som fått möjligheten att utvecklas och nå framgång inom Clarion Hotel.

Guldmedaljen ”För den svenska kokkonsten” har instiftats av SKF, Svenska Kockars Förening och Svensk Gastronomi, som en hyllning till Tore Wretman för hans ovärderliga insatser för svensk matkultur. Tore Wretmans guldmedalj räknas som en av de främsta utmärkelserna inom svensk gastronomi.

• Jag är otroligt glad, ärad och stolt över att få motta Tore Wretmans Guldmedalj och att vara på en arbetsplats som gjort detta möjligt, säger Sofia B Olsson, Operativ Chef på Restaurang VRÅ, Clarion Hotel Post.

Sofia är en välkänd profil inom restaurangbranschen som fått mycket uppmärksamhet kring det hållbarhetsarbete hon utför. På restaurang VRÅ har menyn fokus på hållbar mat från havet och växtvärlden och råvarorna är nästan alltid lokala. Metoderna och inspirationen hämtas oftast från Japan.

Sofia har tidigare mottagit utmärkelser som årets hållbara innovatör och årets mentor samt placerats bland de bästa restaurangerna i sverige med VRÅ. Sofia har också deltagit i kockarnas kamp samt Årets kock, både som tävlande och medlem i juryn.

Clarion Hotel har varit och är en arena för flera duktiga kockar, bland annat började både Frida Ronge och Viktor Thulin sina karriärer inom Clarion Hotel. Frida firade under många år framgångar genom Restaurang VRÅ på Clarion Hotel Post och Viktor, kreativ ledare på restaurang Kitchen & Table på Clarion Hotel Malmö Live, har bland annat vunnit guld i Yrkes-SM i Budapest.

• Jag är oerhört stolt över att vi på Clarion Hotel är med och skapar förutsättningar för innovativa talanger att utvecklas och vara en del av deras framgångsresa, säger Henrik Berghult, Driftsdirektör för Clarion Hotel Sverige.