Rasmus Johansen, kock på Clarion Malmö Live kammade hem andra platsen i Årets Ekokock!

Årets ekokock arrangeras av Föreningen Ekokockar på uppdrag av KRAV. Syftet med tävlingen är att uppmärksamma kockar och restauranger som hittat den perfekta kombinationen av gastronomi och hållbarhetstänk. Tävlingen ägde rum på Rasmus hemmaplan, nämligen i Malmö på Nordic Organic Food Fair.

Clarion Malmö Live har sedan de slog upp portarna i maj 2015 varit tydliga med deras miljöarbete och vikten av ekologiska och närodlade råvaror. Rasmus Johansen har arbetat som kock på hotellet sedan öppningen och har visat stort intresse för just detta. Huvudingredienserna i årets tävling var KRAV-märkt morot och en ekologisk mejeriprodukt från Arla.

- Jag är oerhört stolt över att ha Rasmus i vårt team i köket på Clarion Malmö Live. Kockar från hela Sverige har deltagit i tävlingen, så konkurrensen har varit stor. Jag tycker en andra plats är något Rasmus ska vara mer än nöjd med. Det är en fröjd att arbeta med ekologiska och närodlade råvaror, så det kommer vi att fortsätta med. Nästa år hoppas vi att Rasmus knycker första platsen! Säger Frida Nilsson, Executive Chef, Clarion Malmö Live

Rasmus tävlingsrätt gjorde succé hos juryn, men nådde dessvärre inte hela vägen fram. Rätten var full av ekologiska och KRAV-märkta ingredienser: emmerfriterad kycklingbröst, rilette på låret med timjan och scharlottenlök, smörad steksky med smak av ättika. Detta serveras tillsammans med krispig morot och blast, morotspuré med honung, stekta morötter samt råhyvlad morot.

Läs mer om Clarion Malmö Live: www.clarionlive.se
Läs mer om Kitchen & Table Malmö: www.kitchenandtable.se/malmo