12V-batteriet är och förblir den vanligaste orsaken till att bilen får motorstopp – även och särskilt i elfordon.

Batteriet är oftast orsaken till plötsliga motorstopp

I takt med att vintersäsongen närmar sig ökar risken för plötsliga motorstopp och fordonsproblem. Enligt statistik framtagen med hjälp av 3,4 miljoner assistansärenden registrerade av tyska motorförbundet ADAC är startbatteriet allt som oftast skurken i dramat. Denna statistik visar tydligt att ett fulladdat fordonsbatteri inte räcker. Elbilar är även utrustade med startbatterier, och just defekta 12V-batterier stod för hela 55,6 % av assistansärenden involverande dessa fordon.

Vare sig det rör sig om en förbränningsmotor eller en elmotor går det oftast att skylla på startbatteriet när bilen får motorstopp. Det gäller i synnerhet på vintern, då temperaturen sjunker och den interna förbränningsmotorn belastar batteriet mer än på sommaren. Dessutom sjunker batterikapaciteten i låga temperaturer, särskilt om batteriet redan har skadats av höga sommartemperaturer. ”Om du vill undvika problem de kommande månaderna bör du ladda och kontrollera batteriet i god tid före vintern”, rekommenderar Tonny Niklus från Clarios. ”Batteriunderhåll bör ingå i fordonets vinterbesiktning.”

Varför orsakar 12V-batteriet i elbilar så många problem?
Det beror oftast på att 12V-batterier i första generationens elbilar har nått slutet på sin livslängd om 4–5 år och nu behöver bytas ut. I vissa modeller uppstår problemet för att 12V-batteriet försörjer samtliga elektroniska styrsystem i bilen. ”I vissa tillverkares system har 12V-batteriets laddningsstrategi i elbilar inte finjusterats ännu”, säger Clarios tekniska chef Nadine Dehnert. ”Det leder ofta till att batteriet djupurladdas, eftersom strömmen som efterfrågas är högre än den tillgängliga kapaciteten. Om batteriet inte har laddats tillräckligt, till exempel för att fordonet har varit utan ström eller inte har använts på länge, kan det uppstå problem, särskilt om det sker regelbundet och under extrema omständigheter”, förklarar hon. ”Med en förbättrad laddningsstrategi för 12V-batteriet eller genom att använda större batterityper skulle fordonstillverkare kunna minimera eller helt förebygga liknande problem i framtiden.”

Systemuppdateringar kräver mycket ström
En annan orsak är att 12V-batteriet står för försörjningen av bilens elektroniska styrsystem. I många elbilar belastas batteriet upprepade gånger när systemet uppdateras eller bilen startas gång på gång av andra anledningar. Detta sätter stor press på startbatteriet, och om det händer flera gånger utan att batteriet laddas kan det leda till startproblem. Startproblem uppstår vanligen när bilen har stått parkerad i flera veckor eller genomgår flera uppdateringar på kort tid.

För att vara på säkra sidan bör du låta en verkstad kontrollera ditt startbatteri i slutet av sommaren, och alltid inför vintersäsongen. ”Startbatteriet bör endast bytas ut av en professionell mekaniker, för att säkerställa att prestandan och säkerhetsfunktionerna inte påverkas”, understryker Niklus.

Med VARTA Training Academys utbildningsprogram kan våra partner säkerställa att de håller sina batterikunskaper uppdaterade.

Glöm inte däck och strålkastare
Startbatteriet är såklart inte den enda komponenten som kan orsaka problem på vintern. Av säkerhetsskäl bör alla fordon utrustas med lämpliga vinterdäck (inte året runt-däck) samt funktionella och korrekt justerade strålkastare. Även i detta fall bör man kontakta en behörig verkstad. ”Du kan spara tid och pengar genom att kolla däck och strålkastare samtidigt som batteriet kollas”, tipsar Niklus.

Specialtips för dig som har elbil

• För att undvika att batteriet utsätts för onödig belastning på vintern är det fördelaktigt att parkera bilen i ett garage på natten. Det är även bra för 12V-batteriet.
  • Värm bara upp elbilen i förväg när den är ansluten till en laddningsstation, då det annars har en negativ effekt på batteriets hållbarhet. I de flesta fall tillhandahålls värmen av ström från laddningsuttaget, så att mindre värme krävs under själva resan. Effektiv uppvärmning av säten och ratt kan ofta räcka för att bilen ska hålla värmen fram till destinationen. På så sätt minskar belastning på fordonsbatteriet.
  • Observera dock att vissa fordonsmodeller fortfarande använder 12V-batteriet för att värma bilen medan batteriet laddas. Om laddningsprocessen avbryts innan batteriet är fulladdat kan inte laddningskontakten avlägsnas, eftersom funktionen kontrolleras av en styrkrets som försörjs av 12V-batteriet.